Erfaring med Ozonegenerator

Hej.

Er lige flyttet ind i et lejet hus som desværre har stået tomt i 2 år og ham der skulle opvarme det har ikke lige haft styr på at der var varme på. Her lugter godt af fugtigt/muggent hus som på få dage har sat sig i møbler og tøj osv. Har luftet ud i mange dage i håb om at det kunne tage det værste, men der er desværre meget tilbage endnu. Er bekymret for om der skulle være noget skjult skimmelsvamp nogle steder. Der er intet synligt i stue og 1 salen. Der er en smule i kælderen som har fået rodalon og som jeg vasker af snarest. Har kigget en del på at købe en ozon generator men er bekymret på om den kan tage lugten. Er der nogen der har prøvet sådan en mod fugt lugt i et hus? Og evt. om de billige man kan købe virker?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv en ozongenerator til 1500-2000 kr. der har virket fint ifm fjernelse af røglugt (pga revnet topplade i masseovn fik vi huset fuld af røg et par gange for år tilbage). Brugte den sammen med noget kaldet ecoz til lugtsanering. Det er selvfølgelig kun relevante betragtninger hvis der ikke er aktiv skimmel… 
En affugter fjerner ikke lugt på samme måde som en ozonmaskine. Jeg købte en og brugte den til at minimere røglugt i et rygerhjem, der skulle sættes til salg. Det hjalp en del, men hvis det skal virke 100%, så skal kilden til lugten fjernes/standses - ellers er det nærmest bare "symptombehandling". I et rygerhjem betyder det at vægge og lofter skal vaskes helt ned mv.

Men i tilfældet med en røgskade eller "kælderlugt" pga. gammelt fugt vil det virke godt. Jeg har også gode erfaringer med at bruge det til ting der lugter af røg. F.eks. lagde jeg en lille kuffert, der lugtede, i en plastsæk og tapede åbningen fast til ozonmaskinen, så den fyldte sækken med ozon. Nogle timers behandling og kufferten er lugtfri og kan bruges igen.

Mvh. AllanE
Jeg er enig med AllanE. En ozongenerator dræber bakterierne der udsender lugten af mug. Men hvis man ikke ødelægger levevilkårene for bakterierne, kommer lugten igen. Skidt og/eller fugtighed er det som man skal gå efter.

Husk at ozon er giftigt
Husk at ozon er giftigt.
Det er rigtigt, at ozon er giftigt, men der skal altså en rimelig mængde til. Det kradser i halsen, når det er indåndet.

fase
Annonce
AllanE skrev den 22-08-2022 09:05:44

En affugter fjerner ikke lugt på samme måde som en ozonmaskine. Jeg købte en og brugte den til at minimere røglugt i et rygerhjem, der skulle sættes til salg. Det hjalp en del, men hvis det skal virke 100%, så skal kilden til lugten fjernes/standses - ellers er det nærmest bare "symptombehandling". I et rygerhjem betyder det at vægge og lofter skal vaskes helt ned mv.

Men i tilfældet med en røgskade eller "kælderlugt" pga. gammelt fugt vil det virke godt. Jeg har også gode erfaringer med at bruge det til ting der lugter af røg. F.eks. lagde jeg en lille kuffert, der lugtede, i en plastsæk og tapede åbningen fast til ozonmaskinen, så den fyldte sækken med ozon. Nogle timers behandling og kufferten er lugtfri og kan bruges igen.

 Så lyder det til man nok burde prøve sådan en. Er det en billig kineser model du har købt eller er det en af de dyrere?

S. Fabrin skrev den 22-08-2022 12:56:09

Husk at ozon er giftigt.
Det er rigtigt, at ozon er giftigt, men der skal altså en rimelig mængde til. Det kradser i halsen, når det er indåndet.

 Ja jeg læste godt det ikke var så sundt. Hvis man venter nogle timer med at gå ind i rummet og evt. skynder sig at åbne vinduet igen, burde det meste ozon så ikke forsvinde igen?

Jeg købte den her: https://www.expondo.dk/ulsonix-ozongenerator-10-000-mg-t-115-w-10050050
Ulsonix på 10.000 mg/t, hvilket er rimelig kraftigt (=mængden af ozon den kan genererer).

Den er god fordi der er automatik i, så man indstille til hvor længe den skal køre og man kan sætte den til at køre i intervaller med ozon tændt i XX minutter og YY minutter hvor den bare kører med blæseren. På den måde kan mængden af ozon i rummet doseres. Det er i øvrigt vigtigt i f.eks. en bil, hvor koncentrationen ikke må blive for høj, fordi det kan nedbryde gummilister mv.. Det kan blive ret ekstreme koncentrationer i en bil, fordi det er så lille et rum.

Med ozon er tid vigtigt. Det hjælper ikke at fyre kraftigt op for dosis i 10 minutter og så åbne vinduerne igen. Rummet skal være ozonfyldt rimelig længe så det kan nå at "arbejde/nedbryde". Det afhænger af hvor slemt det er. Jeg gav rygerhjemmet 3-4 "behandlinger" af et døgns varighed, men det var også meget slemt og jeg havde ikke fjernet kilden først.

Mvh. AllanE
Dén model har i øvrigt også UV-lys som desinficerer luften, når den flyder igennem maskinen og bliver blandet med ozon.

Mvh. AllanE
Lars B. skrev den 22-08-2022 17:05:02

 Ja jeg læste godt det ikke var så sundt. Hvis man venter nogle timer med at gå ind i rummet og evt. skynder sig at åbne vinduet igen, burde det meste ozon så ikke forsvinde igen?

 Efter et tordenvejr kan du sommetider lugte noget ligesom fyrrenåle. Det er faktisk ozon lavet af lynene. Ozon er i øvrigt ustabilt på den måde at det omdannes til ilt helt af sig selv. Så den ozongenerator, du kan købe i handlen, behøver du ikke være særlig nevøs for.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis