Hus fra 1979 - gulvvarme yay/nay og hvordan?

Hej.

Første opslag men der kommer nok flere, da vi skal i gang med at sætte vores nye hus på Samsø i stand. :)

Jeg er ved at kigge på muligheden for gulvvarme og er lidt i tvivl hvordan det i realiteten fungerer. Der er i dag radiatorer i huset og jeg kan se at tidligere ejer har brugt varmekanon i køkkenet, men jeg går ud fra at det har været for at spare på olie, for der er ok isolering når jeg kigger på arkitekttegningerne. Der er 75mm mineraluld under gulvet (kan sikkert forøges?) og 125mm i væggene. 175mm i taget. (vedhæftet)

Mine spørgsmål (hav gerne budget i baghovedet):
Kan jeg lave én radiator om til at køre gulvvarme i hele huset og så bare sløjfe resten af radiatorerne, eller skal hver radiator laves om og vil I anbefale den løsning med en shunt i hvert rum (jeg synes det er grimt, så vil gerne have én stor samlet i gangen i et skab eller noget).

Hvor meget isolering ville I lægge ned og er der materialer man bør vælge over andre for at få laveste højde med maksimal ydelse?

I badeværelset overvejer jeg elgulvvarme, fordi det skal laves før alle andre rum kommer på tale. Hvis jeg nu går vandbåren vej i badeværelset, kan jeg så få lagt fliser direkte ovenpå gulvvarmeplader eller er det gulvvarmeplade + fibergips + primer (vådrumsmembran i brusenichen) + klæb + fliser 

Håber spørgsmålene giver mening og på forhånd tak for hjælpen.


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du går i for mange tanker om gulvvarme, så skal du finde ud af, om dine gulve er tilstrækkelig isolerede, både nedadtil og ud mod fundament. Det er absurde mængder varme, der kan forsvinde ud den vej. Jeg har hørt om et hus, hvor der var snefrit 20 cm fra huset pga dårlig isolering i gulvet.
Jeg kan ikke se så meget af tegningen, så jeg vil ikke kloge mig i detaljerne.
Med hensyn til isolering, så skal du få så meget som muligt. Jeg kan, blot for referencen, fortælle, at mit  år gamle hus har 450 mm i loftet, 265 i væggene og 400 mm i gulvet. Det var ca det der skulle til efter BR 2015, og det er noget der ses meget på, når huset skal sælges igen på et tidspunkt. Skal du skifte loftbeklædningen, så kan der måske øges med yderligere 100 - 150 mm isolering uden at lofthøjden i rummet bliver for ringe, og der kan samtidig komme en ny og helt tæt dampspærre i.

Du skal have en varmekreds til hvert rum, og de tilsluttes til en manifold med telestater. Manifolden kan muligvis placeres i et klædeskab etc, men det kan din VVS mand hjælpe med at afgøre.
Husk at kredsene skal indreguleres efter rumstørrelse, og så kan du nøjes med en shunt/blander.
I mit eget hus (som har varmepumpe) er alle kredse indreguleret så godt, at der er ens temperatur overalt uden at telestaterne overhovedet er aktive. Det giver den bedste komfort og bedste økonomi. 

Med hensyn til badeværelset, så ville jeg lægge vandbåret gulvvarme. Om ikke andet, så ville jeg lægge slangerne, så de kan tilsluttes, når det bliver muligt på et senere tidspunkt. Læg evt lidt el-varme, der kan bruges indtil den vandbårne er på plads, eller sæt en el-radiator. Helt overordnet, så er el-varme urin-dyrt, og med el-gulvvarme er du låst fast. Med vandbåret, så kan du bruge olie, gas, varmepumpe, solfanger, solcelle-overskud og du kan have en stor buffertank, som du varmer op, når der er billig adgang osv. Med vandbåret er du meget mere fleksibel for fremtidige muligheder.

Mere end noget andet, så vil jeg anbefale dig at få lavet en plan over projektet. En plan, hvor alle detaljer om nye gulve, lofter, gulvvarme, ventilation, kabler, tomrør, isolation, vinduer, døre, rammer og karme og alt det jeg har glemt indgår. På den måde får du det hele med i en prioriteret rækkefølge, (ikke noget med at lave ting om, for det er DYRT!) du har et overblik og du kan indhente sammenlignelige tilbud på det du skal have håndværkere til. Hvis du og familien sætter jer ned og skriver forslag og ønsker ned i overskuelig form, så koster det ikke så meget at få en arkitekt eller bygningskonstruktør til at hjælpe med planens udarbejdelse. Han kan i samme omgang tage en runde om huset og se kritisk på husets faktiske tilstand -hvis der er tvivl derom- så risikoen for grimme overraskelser hen ad minimeres.

God fornøjelse med projektet og husk at holde Lav-det-selv folket opdateret her på siden.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Velkommen på lds.
De 125 mm i vægge ret fint af et hus på den alder. og 175 på loftet er ok men skal der nye lofter op så ville jeg øge det der. Med den lofts konstruktion kan du kun isolere nedad. 
Men 75 mm i gulvet er langt under de krav der stilles hvis der laves om til gulvvarme. Det skal være 350 - 400 mm flamingo afhængig af typen
Skal du have anden varmeforsyning så er luft / vand eller jordvarmepumpe det bedste lige for tiden. 
Du skal naturligvis have en samlet shunt til hele huset, og det kan sidde i i baggang eller anden gemt sted. 
Men nogen gange er det godt at flytte ind og mærke huset efter i løbet af 1 vinter. Så har man bedre fornemmelse af kolde gulve m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.

Tak for gode og meget relevante svar. Det lader helt sikkert til at jeg skal have undersøgt hvad der er af muligheder for at fylde noget mere isolering ned i gulvet, inden jeg overhovedet overvejer en gulvvarmeløsning. Jeg har i hvert fald også fået den viden jeg gerne ville have ift. at gøre mig de rigtige tanker om hvor de forskellige anordninger skal sidde, og så tror jeg at jeg vil overveje den med vandbåren gulvvarme i badeværelset, hvis fliserne alligevel skal af og vi ser at der er muligheder, så bliver det nok den vej vi går. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis