Montering af IKEA-køkken - vægskinner

Hej. Vi skal til at montere IKEA-køkken og er i den forbindelse kommet i tvivl om vigtigheden af at bruge de medfølgende vægskinner til at montere skabe på.

IKEA anbefaler det pga. øget stabilitet og forklarer desuden, at det er med vægskinnen, at man flytter skabet 1-1,5cm ud fra væggen, som giver mere plads bag ens hårde hvidevarer da den skal frem og flugte med ens skabe.

Det skal siges, at vores væg er lidt skævt vertikalt (buer lidt ind på øverste halvdel). Jeg ved ikke, om det betyder noget i denne sammenhæng.

Jeg er mest ude efter erfaringer med monteringer uden brug af vægskinne og second opinions.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens bruge skinner på en skæv væg. Det kræver dog at skinnerne klodses op mod væggen så alle skinnerne sidder i en lige linje (når du ser det ovenfra)
Der findes også andre alternative og kreative løsninger. Det vigtigste at at skabene sidder godt fastmonteret til væggen. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Brugen af vægskinner er nok noget af det dummeste/dårligste ved et Ikea køkken da det netop betyder skabet ikke kan komme ind til væggen og du derfor er nødt til at afslutte evt. frisider med lister eller lignende. 
Alle andre fabrikanter kan få deres skabe til at blive stående på soklen uden at falde ned selv uden den store fastgørelse til væggen. Højskabene skal naturligvis skrues fast, men skinnerne sparer du bare væk.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har monteret et par Ikea-køkkener og brugte skinner begge gange. Når først skinnen sidder korrekt er det dejlig nemt at montere skabene, som altid vil flugte med hinanden korrekt fordi de hænger på samme skinne. Derudover så bruger Ikea nogle lidt spinkle plastik-ben (ikke en sokkel), så det giver stabilitet at den hænger på væggen.

Mvh. AllanE
@Superdiy Med væg der krummer lodret undgår man jo ikke gab mellem væg og skab(e) hvis disse skal stå i vater.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Skinner er winner.
Det er et fransk ophæng med justering.
Det er lyder som overskabe når du nævner vægen burer på den øverste halvdel?
Annonce
Du kan i hvertfald ikke nøjes med at stille skabene på Ikeas justerbare plastik ben. Jeg har set et alm skab kollapse på sådanne ben, da et af benene brød sammen.
Jeg monterede mit ikea med skinnen, men synes det var noget bøvlet, så da jeg lavede bryggers lavede jeg en alm sokkel. Meget lettere efter min mening.

Bare kald mig BBB 
Jeg har monteret adskillige IKEA køkkener, både med og uden skinner.
Det er klart lettest at montere med skinner og ben, men der medfølger beslag til begge dele, så du kan jo starte uden, og hvis det driller, så bruge skinnerne. Hvis du ikke bruger dem, kan de altid leveres tilbage.
Jeg har lige sat IKEA op i mit eget skæve køkken. Jeg valgte at bygge en fast sokkel og montere uden skinner, men det giver hurtigt nogle udfordringer, hvis væggene er meget skæve.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis