1 sal i ældre hus.

Hej.
Jeg er ved at lave 1.sal i en ældre murermestervilla.
Eksisterende bjælker er 200x200 og ligger på cc.100 cm.
Jeg har krydsforskallet med en 22x100 tætliggende til gulvvarme og har en 12,5 mm gulvspån på tværs af forskalling.
Jeg synes desværre det hele er lidt blødt at gå på.  Kan en 12,5 mm gulvspåm på tværs af der første lag gøre konstruktionen mere stiv?
Eller er løbet desværre bare kørt?
Der skal fuldlimet 11mm egetræsparket som slutgulv.

På forhånd tak.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har 3 gange så langt mellem strøerne end foreskrevet. Selv en 22 mm spånplade skal understøttes for hver 60 cm.
Jeg ville tage gulvet op igen og starte forfra.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar. Jeg har forskalling på tværs af bjælkerne - der er ingen strøer.
Spånpladen ligger så igen på tværs forskallingen, og det er umiddelbart meget omkostningstungt at lave om. Og er i tvivl om en ekstra 12 mm spånplade vil gøre konstruktionen mere stiv?
Hvis du limer og skruer den 12 mm spånplade fast til brædderne, vil det blive en mere stiv konstruktion, og derefter det fuldlimede parket, får du jo en sandvits konstruktion, men om det bliver stift nok ved jeg ikke..

Vi prøver igen, i morgen --
Tfriisk skrev den 19-08-2022 17:05:21

Tak for svar. Jeg har forskalling på tværs af bjælkerne - der er ingen strøer.
Spånpladen ligger så igen på tværs forskallingen, og det er umiddelbart meget omkostningstungt at lave om. Og er i tvivl om en ekstra 12 mm spånplade vil gøre konstruktionen mere stiv?

Strøer = dine bjælker

Ville det ikke gøre mere ondt at lave det om når du har limet dit dyre egetræsgulv på som så også skal skrottes?

Alternativt så lav en forsøgsopstilling med samme spænd og sammenlimede plader.

Selvbygger med stort S. 
Jo, det vil gøre mere ondt, men vil så nok bare leve med at det “gynger” lidt. For det er kun lidt, så håbede at finde en der havde prøvet samme konstruktion før som ville give mig svar om slutgulvet bliver stift med de 3 sammenlimede lag.
Annonce
Det vil hjælpe hvis du kan skrue spånplade og dine forskalling sammen, det styrker det noget. Men det kræver jo at du præcis ved hvor gulvvarme slanger ligger. 
Skruer du yderligere spånplade over så vil det blive godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak.
Det er nemlig ikke en mulighed for mig at lægge mellembjælkerne ind på nuværende tidspunkt, så leder efter hvordan jeg bedst muligt kan stive gulvet med nuværende konstruktion.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis