Lugtgener fra nedsivning i haven.

Hej

Jeg fik nyt anlæg for 10 år siden og det er placeret i haven. Det har aldrig givet problemer med lugtgener med udluftning stikkende op i haven hvor det var placeret før. 

Jeg har modificeret omgivelserne pga kloakmesterens mystiske valg, og min have har haft en jordvold midt i det hele. Har så måtte forlænge udluftning fra ca 5 meter fra tanken til 8 meter og forlænget rør og el til pumpen godt 1 meter. Lugt generne er kommet herefter, samt at pumpen var slået fra 2 måneder før og systemet stoppede til.

Tanken er tømt for nylig og kan ikke finde ud af hvor jeg skal finde problemet. Udluftning er ikke blokeret og pumpens tank ser ren ud. Er der nogen steder i tanken som stopper til som gør at udluftningen hæmmes eller noget 3.?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øøøhh, hvad er det for et nyt anlæg du fik?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 19-08-2022 08:32:27

Øøøhh, hvad er det for et nyt anlæg du fik?
Det er alm nedsivning med 3 × 10 meter drænslanger og septank.. 3 dæksler i haven - 325mm fra huset med y fordeler - 700mm til adgang til tank og 425 for adgang til dykpumpen..

Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad det er som du har lavet om. Lavede du ikke aftale med kloakmesteren om hvor du ville ha det til at ligge. vi har osse en jordvold ude i den ene side af grunden fordi jordbunden ikke var velegnet til nedsivning i 1m dybde. Derfor nedsivning i jordoverfladen med en vold over som frost sikring. Hvad har du gjort med din vold? og hvorfor var den der? Hvordan kan pumpen være slået fra i 2 mdr? hvis vores pumpe stopper går der få dage før der ikke er afløb fra toilet. Hvad er det for mål du angiver i dit sidste indlæg?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 19-08-2022 11:22:40

Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad det er som du har lavet om. Lavede du ikke aftale med kloakmesteren om hvor du ville ha det til at ligge. vi har osse en jordvold ude i den ene side af grunden fordi jordbunden ikke var velegnet til nedsivning i 1m dybde. Derfor nedsivning i jordoverfladen med en vold over som frost sikring. Hvad har du gjort med din vold? og hvorfor var den der? Hvordan kan pumpen være slået fra i 2 mdr? hvis vores pumpe stopper går der få dage før der ikke er afløb fra toilet. Hvad er det for mål du angiver i dit sidste indlæg?

Ja okai der mangler lidt kontekst. Jordvolden er ikke fjernet og der er opfyldt med jord omkring og pumpe brønden var for lav og blev hævet til voldens højde niveau. Pga grundvandet blev nedsivningen lagt højere end min sokkel - derfor ser det dumt ud hvor det er anlagt. Pumpen var slået fra og fandt ud af det via stoppet toilet - det blev opdaget og pumpen slået til igen og pumpet væk. Mål er bare de forskellige brønde i diameter og de er placeret mellem hus og volden.. Lugten er svær at lokalisere, men somom at udluftning presser lugten op via enten dæksler eller nedsivningen.

du kan få en svanehals med kulfilter til at erstatte toppen af udluftningen , det hjælper meget
er det fra dækslerne , kan der fås en pakring til at stoppe lugt 
Annonce
bredker skrev den 19-08-2022 16:00:15

du kan få en svanehals med kulfilter til at erstatte toppen af udluftningen , det hjælper meget
er det fra dækslerne , kan der fås en pakring til at stoppe lugt 

Jeg har som skrevet forlænget udluftningen til mit skel  og monteret en svanehals med 110mm bøjninger som før. Der er dog ingen lugtgener der og kan nemt høre tanken igennem den. 

Der er kun en gummi pakning i den store 700mm og anderledes fra de andre lavet af wavin. De 2 andre er komposit men begge er monteret så både krave og indvendig dia slutter tæt - men konstruktionen af lågene er med afstivere som evt tiltaler lugten at sive ud.

Dæksler er på linket med kraven der passer til --> https://www.lavprisvvs.dk/lauridsen-pvc-daeksel-oe415-mm-til-kegle-paa-315-mm-maks-belastning-15-ton-1000027613?gclid=Cj0KCQjwjIKYBhC6ARIsAGEds-LhYzRdeiZFfwuz97yeXglK-cYlSVYs5gBMU4FKy4BpFFerU-dkA5AaAjuaEALw_wcB

Du kan jo midlertidigt prøve at dække dækslerne med plast folie, og ligge et lag jord eller sand på, så kan du jo konstatere om det afløser problemet.

Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 20-08-2022 18:48:23

skift til denne type , de er lugttætte
https://ao.dk/315mm-karmdaeksel-firk-125t-221119131

Jeg prøver at tætne det først med gummi ringe i de korrugerede rør - da jeg kan lugte det gennem dækslet ved pumpen.. Nye dæksler er jo ikke billige men virker det ikke må jeg overveje det..

je_ns skrev den 20-08-2022 18:54:49

Du kan jo midlertidigt prøve at dække dækslerne med plast folie, og ligge et lag jord eller sand på, så kan du jo konstatere om det afløser problemet.

Gik rundt og snuste for lidt siden og dækslet ved pumpen kan jeg lugte der siver noget igennem. Prøver med tætnings ringe indvendig på 2 af brøndene i første omgang..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis