Lukning for vand og solvarme

Nogle gode ferie råd lyder jo at når man tager på ferie kan/bør man jo lukke for hovedhanen til vandet, da man så kan spare penge hvis toilettet løber en smule, eller hvis der skulle ske skade mens man er væk.

Men gælder de samme råd, når man har solvarme anlæg?

Vi har et fint Velux solvarme anlæg, som hjælper med at varme brugsvandet op, der udover dette bliver opvarmet af varmepumpe og el-patron.
Det fine display, viser at temparaturen oppe på selve solfangeren snildt kan blive nær de 100 grader på høj solskinsdage som i øjeblikket.

Men kan det ødelægge noget for anlægget, hvis man slukker for vandtilførslen?
Jeg ved ikke hvorfor, men et eller andet i mit hovede tror at et sådan anlæg, vil tømme lidt af sig selv hvis vand bliver for varmt (trykket stiger), og tilføre koldt vand?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Solvarmeanlægget er ligeglad med om du lukker for vandet eller ej mens du er på ferie. Eneste forskel er at du sikrer dig mod vandspild mens du er på ferie, men det er nu en god ide.

Søren O
Normalt er der frostvæske på et Solvarmeanlæg, samt der er ikke mulighed for automatisk påfyldning af Vandværksvand.

Solvarmeanlægget bør kunne passe sig selv ved bortrejsning.

Der er monteret en sikkerhedsventil på solvarmeanlægget, hvor går afløbet fra denne sikkerhedsventil hen?
Det må ikke gå til "kommune-kloak", pga. frostvæsken.
Normalt er der en beholder, af en vis størrelse, som kan optage væsken fra sikkerhedsventilen, hvis såfremt anlægget begynder at "koge over".

PS. Kender dog ikke specifikt Velux anlæg.
GSH skrev den 18-08-2022 19:16:02

Der er monteret en sikkerhedsventil på solvarmeanlægget, hvor går afløbet fra denne sikkerhedsventil hen?
Det må ikke gå til "kommune-kloak", pga. frostvæsken.
Normalt er der en beholder, af en vis størrelse, som kan optage væsken fra sikkerhedsventilen, hvis såfremt anlægget begynder at "koge over".

Æhhhh godt spørgsmål. Anlægget blev installeret af tidligere ejer, og har selv ikke megen forstand på det, regnede egentlig med det bare var almindelig vand, som flød op til solvarme anlægget, og så ned i varmebeholderen (ja grin bare, men når man er uviden).

Alligevel fik dit svar mig til at gå ud og kigge på mit anlæg, og kan måske sætte 2 og 2 sammen.
Har smidt lidt billeder, på det første er der et metalbeskyttet rør til højre, som går ned i en beholder (ses på billede 2), der sikkert er den omtalte frostvæske, eller måske en form for gas som opvarmes.
Som det vises, sidder indedelen på selve varmtvandsbeholderen og de 2 rør øverst oppe går op på loftet, og må så være dem der går til panelet på taget.

Og selvom jeg oprindeligt har fået svar, og alligevel fik kigget på anlægget og blev klogere. Har nogle et bud på om jeg skal være bekymret for det puds, der er kommet omkring pakninger og samlinger, som ses på de 2 sidste billeder? Føles som en fedtet kalk, der kan kradses af, bare almindelig ir?
Det næstsidste foto viser at pakningen af gevindet ikke er 100% tæt.
Prøv at børste "pudset" væk og se hvor lang tid det er om at komme igen.
Det ser ud til at det ikke er muligt at spænde gevindet.
En om pakning medfører at væsken skal aftappes.
For en Pro-person medfører det 3-4 timer, aftappe væske, demonterer og om pakke, påfyldning af væsken igen.

På sidste foto er det pakningen eller manglende fast skruning af blindmufferne, der er årsag til utætheden, pga. at kugleventilerne ikke er 100% tæt.
Du kan evt. selv prøve at skrue blindmufferne af, samt rense eller udskifte pakningerne.
Når det grønne greb er lodret er der lukket for kugleventilen, modsat vandret = fuld åben.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis