Pulje el, hvad er det?

Jeg har et spørgsmål vedrørende pulje el.

I disse tider hvor strøm priserne et sky høje, så kom jeg til at kigge på min elregning.

Vi har pulje el hjemme ved os og giver 1.7 kr pr kwh plus afgifter.

Som jeg forstår det, så har elselskabet "købt" strøm ind i starten af året og låst prisen fast et år frem.

Er dette rigtig forstået? Og betyder det at det beløb der står på vores aconto indbetalinger er det beløb som vi kommer til at betale når de laver opgørelse sidst på året? Eller får vi en giga efterretning fordi at priserne er så høje lige nu?

Mvh
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pulje el betyder at du betaler en gennemsnitlig pris på el over en periode. Det vil sige at du ikke selv har den store fordel ved at bruge el på de mest optimale tidspunkter. Det er dit elselskab som fordeler puljen. 
Du kan vel lige som andre risikere en efterregning men det vil mest være ved større forbrug end forudsat. Det er kun meget få gange at el er væsentlig over de 1,70 kr. 
Pulje el er for dem som ønsker elafregning med mindst mulig risiko. Men det går som altid begge veje. Så nogen gange er det en fordel og nogen gange det modsatte.
Hvis man har flex eller børs afregning så betaler efter prisen minut for minut og man har nogen gange lav pris og kan så starte noget nødvendigt forbrug op, og nogen gange meget høj pris og skal så helst ikke lige gå i gang på det tidspunkt 
Det her regnestykke er kun omkring den rene elpris. Elafgift, transport i elnet, andre mindre afgifts poster samt moms kommer så oveni. Det udgør ved stort set alt i alt  lige så meget som elprisen lige p.t.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den løbende elpris kan ses i linket nedenfor. Der kan være variation fra det ene selskab til det andet, men billige og dyre timer følges ad selskaberne imellem.
Morgendagens priser er kan ses fra kl ca 15.
Der er ofte billigere strøm i weekenden, så her kan vaskes mm.
Det er klart, at ikke alt vask kan lægges der, men man kan prioritere at udnytte den billige tid bedst muligt
Der er også en app der hedder Strømpriser.
En anden nyttig app hedder Watts. Her kan man se sit forbrug og dermed have kig på, om noget løber løbsk.

https://www.aura.dk/stroem/timepris/

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis