Tips til at lægge en perfekt fuge på badeværelset

Hej LDS

Jeg har for længst afsluttet mit badeværelse, men jeg mangler én fuge, som samtidig er en meget synlig af slagsen. Den er i et hjørne mellem en hvid væg og en flisevæg, hvor jeg har opsat sildebensmønster. -Og det er netop dét, der driller.

Normalvis har jeg ret godt styr på fugning. Er stor fan af fugebrikkerne, og skal fugen lægges som ikke-overmalbar endelig fuge, dobbeltgarderer jeg også med malertape på synlige steder.

Udfordring: når jeg kører med en fugebrik/pind/finger langs sildebensfliser, presser jeg ofte lidt fuge ind i flisefugerne som går 45 grader ind ift fugeretningen. Den retning gør, at malertape ikke naturligt kan trykkes ind som hvis det var en flisefuge, der ramte vinkelret ind på.

Har I et smart trick herpå? Evt. en meget god og fleksibel malertape, der kan "strækkes" og dermed klemmes ind i de ca. 15-20 flisefuger, der mødes på vejen. :-)

Det er forresten en hvid MS-polymerfuge (Dana Interior 521), så selv den mindste smule fuge på afveje vil være yderst synlig på de antracitgrå flisefuger.

Mvh. Emil
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har før brugt bred gennemsigtig klisterpapir med et godt resultat. Du kan da prøve på en enkelt fuge.
Kan du ikke sætte et lille stykke skråt afklippet (45 grader) malertape på langs af, og helt tæt ind til, flisefugerne, inden du sætter malertape på langs af gummifugen? Det bliver noget værre pillearbejde, men så burde flisefugen da være ordentligt afdækket!

Umiddelbart lyder det som noget, der bliver svært at få helt pænt, da du enten skal have en "kant" på gummifugen, hvor gummifuge møder flisefuge, eller du skal have gummifuge en smule op på i flisefugen..

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for tips. Jeg er enig med dig Kolding75 - den er svær. Men jeg havde godt tænkt på den løsning med små stykker tape til at lukke tæt, som så overlapper ind i det brede tapestykke.

Ideelt set er fugen pæn og ensartet, og i selve flisefugerne går den lige præcis ned og rører.

Jeg lavede en i brusenichen, men her var det to flisevægge, og der ser man ikke fugen der går ind i cementfugerne, da de har samme farve. Men op ad en hvid væg bliver en antracitgrå fuge meget markant (tror jeg). Især fordi den kører forbi en afdækningsliste til et vindue, og denne liste er 2 cm bred. Den ville nærmest blive helt antracitgrå så. :-)
Når der er alm. hvid væg på den ene side, går jeg ud fra at hjørnet ikke er i en bruseniche. Derfor: Har du overvejet at droppe den bløde fuge og bruge den hårde flisefuge i hjørnet i stedet? Det vil matche resten af sildebensvæggen. Det er ikke helt efter bogen, men det vil blive pænt og er uden praktisk betydning når der ikke er direkte vandpåvirkning.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også