Købsovervejelser: Skal man være bekymret for nedbrudte vindskeder?

Hej kloge LDS-folk   

Vi kigger på "brugt" hus, og har fundet et parcelhus fra 90'erne. Vindskederne skulle jo gerne beskytte tagkonstruktionen mod vind og vejr, men desværre har sælger ladet dem rådne helt/halvt væk.
På tilstandsrapporten er det vurderet som en "alvorlig skade" (gul).

Ydermere ligner det, at sælger har været oppe på loftet og bikse med et aftræksrør til emhætten - det er i tilstandsrapporten nævnt som en "kritisk skade", at aftræksrøret er uisoleret og ukorrekt tætnet.

Huset står ellers fint, men ovennævnte bekymrer mig   har jeg grund til dette? 

Der står desuden i tilstandsrapporten, at en del af tagrummet ikke kunne besigtiges "på grund af oplag". Jeg er ikke 100% sikker på, hvad dette betyder ift. evt. ejerskifteforsikring såfremt skader opdages efter overtagelse.

Mvh nybyggeren
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få en håndværker til at kikke på huset, de ting der er nævnt i tilstandsrapporten, dækkes jo ikke af ejerskifteforsikringen.
I det hele taget er  ejerskifteforsikringen, den største fordel for sælger, som køber kan det være svært at få penge af  ejerskifteforsikringen, og der er selvrisiko for hver skade.




Vi prøver igen, i morgen --
Du har et godt udgangspunkt at du stadig er i forhandling. Tag en fornuftig snak med sælger og nævn de punkter du har fundet. 

Har du ikke selv ekspertisen, så lad huset gennemgå at en duelig håndværker som je_ns forslår. Resten reguleres i prisen. 

Det er både til sælgers og købers fordel på den lange bane.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det du nævner der med uisoleret aftræksrør og vindskeder er da absolut i mine øjne småting der kan klares for under 10.000 kr., det burde ikke forhindre et køb hvis du ellers syntes om beliggenhed, og huset generelt.
Enig med mfrost om, at det umiddelbart er i småtingsafdelingen. Men få en fagmand til at se på især vindskederne. Der er i sig selv ikke normalt et stort dyrt problem, men hvis råd har bredt sig ind i de taglægter, som vindskederne er sømmet fast til, så kan det blive dyrt.
 "at en del af tagrummet ikke kunne besigtiges "på grund af oplag" er normalt fordi, at sælger har en masse ting på loftet som forhindrer at man kan komme rundt over det hele. Få evt. skrevet ind i købsaftalen, at den del af tagrummet, som ikke kunne besigtiges, skal sælger reparerer, hvis der konstateres skader, når oplaget fjernes.
Ejerskifteforsikringen vil ikke betale noget som helst, når det er beskrevet, at det ikke kunne besigtiges. Så er det købt på egen risiko. 
Generelt er ejerskifteforsikringer noget som fanden mere eller mindre har skabt, idet der er utallige historier om, hvor svært det er at få dem til at betale noget som helst.

Kurt B. Andersen
Det er nogle yderst brugbare råd - tak for det!

Vi kan rigtig godt lide huset, og vores eneste betænkelighed er taget/vindskederne. Ejerskifteforsikringen har jeg heller ikke høje tanker om.
Jeg tænker at vi skal have fat i mægler, og italesætte vores bekymring mht. taget.

@kurta det lyder faktisk som en god idé at få det skrevet ind i købsaftalen, det vil jeg prøve at foreslå. Alternativt må vi bede dem rydde loftrummet inden, så vi selv kan komme op og kigge (sammen med en byggesagkyndig) - det er måske meget rart at være på den sikre side, inden vi sætter underskriften på papiret.

Vi må i tænkeboks   tak igen og god aften

Mvh nybyggeren
Annonce
Det kan meget vel være sådan at en bygge sagkyndig kan se noget på loftet selv om der er oplag der. Dem der laver tilstands rapport kravler nødig nogle steder som er lidt svært. Det er nemmere at skrive sig ud af det. 
De skader som er nævnt er meget almindelige og skal ikke afholde jer fra at købe huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand Tak for svar. Bør man ikke være bekymret for, om de rådne vindskeder har forårsaget skader på større dele af tagkonstruktionen? Eller ses det kun sjældent?

Der er tale om vindskeder, som er delvist opløste.

Mvh nybyggeren
Selvfølgelig skal man være opmærksom på det, men det er småting i forhold til hele husets værdi. Og opdager din tømrer / byggesagkyndige mere skade end angivet så giver det jo anledning til yderligere  forhandling om prisen. 
Det er sjældent at vindskede råd er gået alvorlig ud over underliggende spær. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vindskederne sidder jo fast på andet træ, lægter eller lignende, så er vindskederne helt nedbrudte, er der jo en risiko for der også er råd i selve tagkonstruktionen.

Vi prøver igen, i morgen --
Rådne vindskeder på et hus der er ca. 25 - 30 år gammel kan næsten ikke nå at give alvorlige bagved liggende skader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis