Vender mit æble træ tilbage efter fældning

Vi har for 2 år siden fældet et æbletræ som var meget grimt og på tidspunktet stod meget i vejen. Der er nu begyndt at vokse små fine blomster/grene op ad stedet hvor træet stod. Kan nogen fortælle mig om det er det gamle træ som er på vej igen eller om det er ukrudt. Nu vil konen gerne have træet tilbage så det ville være super hvis det vokser igen.
På billedet kan i se af blomsterne vokser i en ring præcist rundt om det gamle træs placering 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er lidt svært at se om det er æble blade. Men eftersom det gamle æble var podet på en vild stamme er det helt sikkert ikke det samme æble du får igen. Grav det op og plant et du gerne vil ha.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I de sidste hundrede år er der ikke podet æbler på vildstammer. De er alle podet på en Malling grundstamme, bortset fra de sorter der vælges til læ- og vildthegn.

Det du oplever er vildskud fra grundstammen fordi træet blev fældet under podestedet. Det ses typisk med Malling og det der kommer op er ikke spiseæbler. Bladene fra grundstammen er markant anderledes end fra æbletræer, så det kan du ikke bruge som rettesnor.

Du er bedre tjent med at fjerne stødet og plante et nyt æbletræ. Du er også bedre tjent med at vælge en velsmagende sort som ikke kan købes i butikkerne.

Bemærk at konsumæbler har fokus på håndtering og holdbarhed på bekostning af aroma og smag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan også anbefale at grave stub og rødder op - men jeg kan ikke anbefale at plante nyt æbletræ samme sted, da jorden er "træt" det pågældende sted. Alternativt skal du udskifte flere m3 gammel jord med ny frisk jord, som der aldrig har groet æbletræer i. 
Du kan godt plante æbletræer hvor der før har stået et. Det er kun roser og enkelte andre sorter hvor jorden skal skiftes ad årsager som Frank har nævnt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 18-08-2022 05:08:50

Du kan godt plante æbletræer hvor der før har stået et. Det er kun roser og enkelte andre sorter hvor jorden skal skiftes ad årsager som Frank har nævnt.

 Alle træer i »rosenfamilien« – æble, pære, roser, tjørn, røn og en hel masse andre, gør jorden ufrugtbar med dårlig vækst for efterkommere i samme familie, hvis du planter indenfor samme rodzone, mest pga. jordtræthed, men der er også risiko for at overføre evt. plante sygdomme fra det gamle træ til et nyt træ.    

"Jordtræthed" , -der må være en mere præsis forklaring på fænomenet??

Venlig hilsen
Knud
Spørgsmål til Haveselskabet:
Må man plante æbler efter æbler?
Jeg har to paradisæbletræer, som jeg overvejer at grave op. Jeg vil så plante to "rigtige" æbletræer fx 'Filippa' og 'Discovery'. Kan det være et problem? Har læst, at man ikke bør plante æbletræer, hvor der før har stået et æbletræ.

Æble tilhører rosenfamilien, og planter fra denne familie danner såkaldt jordtræthed. Det gælder også for pære, røn, tjørn, dværgmispel, bærmispel med flere.Jordtræthed er en ophobning af nematoder (rundorme) og skadelige svampe i jorden. Jordtrætheden vil påvirke de nye træers rødder, så træet har meget vanskeligt ved at vokse både over og under jorden.En løsning kan være at du graver nogle ekstra store plantehuller og fylder dem med frisk jord, hvor der ikke tidligere har groet planter fra rosenfamilien.En anden mulighed er, at du planter de to nye æbletræer et andet sted i haven, og udskifter paradisæblerne med træer, der ikke er fra rosenfamilien. 


Venlig hilsen
Knud
Du har delvis ret Frank, og det mest kendte eksempel er roser der er sart for genplantning hvor der før har stået roser.

For æbletræer er det ikke tilfældet hvis de er podet på en Malling grundstamme. Det er East Malling Institute i England der har udviklet denne grundstamme for at få sunde frugttræer.

Paradisæble tilhører samme slægt som spiseæbler, men da de ofte er frøformerede bør de ikke plantes hvor der umiddelbart har stået andre malus arter på egen rod. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis