Fjerne sten i hvælving

Nu har jeg trawlet internettet i 4 dage, uden held. Så nu prøver jeg her.
Kan man fjerne stenene i hvælvinger og lade I bjælkerne blive.
Med andre ord. Bære hvælvingerne noget ?
Der er ingen ting oven over, der er sat nye spær op og muret 4 skift på inden de er sat op.
Der er dog svejset beslag på I bjælkerne til de nye spær. Men som sagt skal I bjælkerne blive.
Det er gammel staldbygning. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Prøv at sæt et par billeder på, så vil det være nemmere at komme med et svar.



Vi prøver igen, i morgen --
Fine billeder.
Der sker ikke noget ved at fjerne hvælvinger. De I jern som murstene ligger i skal blive for de holder huset sammen. Hvis de ikke er der så spærene ved vind eller snetryk "sprede benene" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om. men når jeg ser de der flotte hvælvinger tænker jeg at det ville da væer så synd at fjerne dem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
ev elmand skrev den 17-08-2022 14:54:14

Fine billeder.
Der sker ikke noget ved at fjerne hvælvinger. De I jern som murstene ligger i skal blive for de holder huset sammen. Hvis de ikke er der så spærene ved vind eller snetryk "sprede benene" 

Tak for det 👏🏻👍🏻 

Det er bestemt også meningen de skal blive - som jeg skrev ☺️

Dog skal de ned på et tidspunkt eller rettere skiftes ud med noget der kan bære uden understøttelse og det skal bære beboelse på 1. sal. Gildesalen ( den gamle stald) skal også inddrages til beboelse.

Annonce
kovas skrev den 17-08-2022 15:10:36

Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om. men når jeg ser de der flotte hvælvinger tænker jeg at det ville da væer så synd at fjerne dem.

 Ja fine er de, men tunge. Jeg vil mægtig gerne af med de to søjler, midt i rummet, men det kræver noget beregning, at finde ud af om det lader sig gøre. Og indtil der bliver beboelse, kan loftet, med fladt gulv, bedre udnyttes 😀

Hej Fruen.
Siden du gerne vil fjerne stolperne samt lave udnyttelse på 1.st sal, så ville jeg bibeholde dækket:

1. Bibeholde loftet, da det virker rigtig godt dæmpende mod støj fra 1.st sal.
2. Det er et branddæk.
3. Det bridrager med et stabilt indeklima.

En måde du kan fjerne den langsgående bjælke, samt stolperne, er at placere den langsgående bjælke ovenpå dækket, og så lave “dragebånd” som forbinder den bjælke med de tværgående bjælker. Ved hvert anden/tredje tværgående bjælke placere du et stålspær, som har en “trækstang” ned til den langsgående bjælke. Så hænger loftet i stålspærene, og du har intet nedenfor. Så laver du rumdellingen på 1.st så alle “trækstængerne” står inden i væggene :)  
Zenofexxx skrev den 17-08-2022 17:50:52

Hej Fruen.
Siden du gerne vil fjerne stolperne samt lave udnyttelse på 1.st sal, så ville jeg bibeholde dækket:

1. Bibeholde loftet, da det virker rigtig godt dæmpende mod støj fra 1.st sal.
2. Det er et branddæk.
3. Det bridrager med et stabilt indeklima.

En måde du kan fjerne den langsgående bjælke, samt stolperne, er at placere den langsgående bjælke ovenpå dækket, og så lave “dragebånd” som forbinder den bjælke med de tværgående bjælker. Ved hvert anden/tredje tværgående bjælke placere du et stålspær, som har en “trækstang” ned til den langsgående bjælke. Så hænger loftet i stålspærene, og du har intet nedenfor. Så laver du rumdellingen på 1.st så alle “trækstængerne” står inden i væggene :)  

 Spændende betragtning - det er hermed noteret 👍🏻

Nu ser det ikke ud til at der er stålspær. men nye træ hane bånds spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis