Hus fra 66' skal isoleres under gulv

Hej LDS'er.

Jeg har købt et hus fra 1966 som skal renoveres. Jeg er startede i stuen og har fjernet gulv, strør og de vilde 5 cm isolering på et ca. 40 m2 område. Til min overraskelse er der 30 cm mellem eksisterende gulv og terrændæk. Både sokkelen og klaplaget ser pænt ud uden nogen former for revner eller tegn på fugt.

Mit nuværende terrændæk er opbygget på følgende måde:
  • 5-10 cm beton
  • plastfolie
  • ca 30 cm slagger
Jeg er ved at få undersøgt slaggeren for fugt og tungmetaller.

Mit spørgsmål går på om man kan opbygge den nye gulvkonstruktion på følgende måde:
  • Gulv
  • Klima spånplader / varmeslanger
  • Strør
  • 25 cm isolering
  • Radonspærre
  • Eksisterende klaplag/terrændæk
Grunden til at jeg spørger er fordi, jeg læste et sted at der maksimalt må lægges 70 mm isolering oven på et terrændæk som ikke er isoleret nede fra.

Hvad tænker i til denne løsning?

Mvh Mads
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læs træfakta 12.

Radon/fugtspærre skal ligge øverst i isolering.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 16-08-2022 15:49:37

Vær også opmærksom på at der skal anvendes trykfast isolering svarende til styrke 250.

Med fordel kan der anvendes superEPS med iblandet grafit, for bedre isoleringsevne.

Og de to ting findes ikke i samme produkt.

Spørger skal lave lidt research med søgefunktionen og søge på let gulvvarme.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kan se at i ikke kan se at jeg har valgt strør i gulvopbygningen, men det er nu ikke så væsenligt.

Det som jeg er usikker på er om man må isolere med 25 cm oven på klaplaget når der ikke er isolering under klaplaget. Har forstået det sådanne at man maksimal må isolere med 70 mm, og kun 50 mm langs soklen.
Vær obs. på at ved renovering kræves der, alt andet lige, en U-værdi på 0,1
Har du overvejet dette krav?
Du skriver at der under betonlaget er slagger. Slagger kan være mange ting.
Slaggerne kan også være isolerende.
Slaggerne kan også forveksles med Leca, som er isolerende.
Annonce
Der er ikke krav om u-værdi på 0,1 når man ikke bryder betonen op. Det vil ej heller være rentabelt med den mængde isolering der er plads til, og så bortfalder kravet endnu en gang.

Elektronikteknikeren
Går ud fra at du har læst a la følgende:

SBi 224 "Fugt i bygninger" skriver følgende,"Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelser, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton."
I samråd med Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) findes det at ovennævnte isoleringstykkelser normalt kan betragtes som "sikre".
Konklusion:
Har man en konstruktion, hvor der er mere plads end ovenfor nævnt er det ikke tilrådeligt at fylde dette hulrum med isolering. Anvendes mere isolering end anført, vil der være risiko for kondens på oversiden af betonen. I værste tilfælde angriber denne kondens strøkonstruktionen og der skabes et skimmelproblem.


Ud fra ovennævnte SBi 224 kopi vil jeg helt klart fjerne eks. Terrændæk og lave en ny gulvkonstruktion med en U-værdi på max 0,1 eller mindre. Set i lyset af nuværende energipriser, som højst sandsynlig ikke bliver mindre fremover.

@Gregeren: Hvor har du det på skrift at ved Renovering skal betonlaget være fjernet?
 Rentabilitet er et vidt begreb. 
Når det gælder optimering af klimaskærmen eller hvad der står i fyrrummet, så er folks regnemaskine ved at brande sammen.
Når det drejer sig om hvad der står i garagen eller nyt køkken/bad så bliver regnemaskinen overhoved ikke brugt.  

Mads_arbejder skrev den 16-08-2022 16:37:55

Kan se at i ikke kan se at jeg har valgt strør i gulvopbygningen, men det er nu ikke så væsenligt.

Det som jeg er usikker på er om man må isolere med 25 cm oven på klaplaget når der ikke er isolering under klaplaget. Har forstået det sådanne at man maksimal må isolere med 70 mm, og kun 50 mm langs soklen.

Ja hvis du laver konventionel opbygning med mineraluld, så passer det med max 70mm.


Men lav dog konstruktionen som et let terrændæk?
Gør lige dig selv den tjeneste at købe træfakta 12, før du går videre med projektet.

Elektronikteknikeren
Mads_arbejder skrev den 16-08-2022 16:37:55

Kan se at i ikke kan se at jeg har valgt strør i gulvopbygningen, men det er nu ikke så væsenligt.

Det som jeg er usikker på er om man må isolere med 25 cm oven på klaplaget når der ikke er isolering under klaplaget. Har forstået det sådanne at man maksimal må isolere med 70 mm, og kun 50 mm langs soklen.
Du er så også klar over at hvis du etablerer gulvvarme oven på så lidt isolering kommer du til at fyre for ormene og kvarterets katte vil lynhurtigt blive bedste venner med din sokkel?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Gregeren skrev den 16-08-2022 18:43:46

Mads_arbejder skrev den 16-08-2022 16:37:55

Kan se at i ikke kan se at jeg har valgt strør i gulvopbygningen, men det er nu ikke så væsenligt.

Det som jeg er usikker på er om man må isolere med 25 cm oven på klaplaget når der ikke er isolering under klaplaget. Har forstået det sådanne at man maksimal må isolere med 70 mm, og kun 50 mm langs soklen.

Ja hvis du laver konventionel opbygning med mineraluld, så passer det med max 70mm.


Men lav dog konstruktionen som et let terrændæk?
Gør lige dig selv den tjeneste at købe træfakta 12, før du går videre med projektet.

 Jeg giver lige TRÆFakta 12 et skud 💪🏽 Det er kun fordi jeg har masser erfaring med gulve lagt på strøer så var mest tryk ved denne løsning. 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis