Gamle Staldvinduer

Hej
Vi har en gammel Trælade, hvor vi gerne vi indsætte nogle gamle staldvinduer af jern i.
Kan man overhovedet det eller skal det være i murværk?...og er der nogle ting man skal tage hensyn til? 

Mvh Pia
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden   
Ja normalt er de muret  fast, men det vil da godt kunne lade sig gøre at lave en form for trækarm, som man sætter den ind i, og så fuger rundt udvendigt.


Vi prøver igen, i morgen --
Bor i gammel stald hvor en del fastmurede støbejernsvinduer er bevaret.
Kan ikke forestille mig at det er umuligt at fastgøre dem i en trækonstruktion. Måske skal der svejses lidt ekstra jern på til fastgørelse.
Blot man tager hensyn til at jern og træ flekser forskelligt. Men da vinduerne jo er ret små er det sikkert muligt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er ikke nemt at svejse ekstra på støbejerns vinduer. De flapper der sidder ud i sider kan nemt presses ind i en savet eller fræset fals. Eller der sættes en liste rundt i vindues rammen, vindue sættes i og endnu en liste sættes rundt uden på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gør dig selv den tjeneste at få vinduerne sandblæst og efterfølgende metalliserede og afslut med at male dem med Hammerite. Det gjorde jeg med nogle gamle vinduer jeg murede i for 20-25år siden. De holder sig 100% uden rustudtræk.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også