Oranier gasradiator - Ekspert i gas søges ;-)

Jeg har satset og købt mig en brugt tysk Oranier 39-26 gasheizautomat Werra 2,0 KW i Tyskland til meget billig pris.

Min varmer er fabriksbygget bygget til propangas og jeg antog at det blot var "plug and play", men der sker ligesom ikke noget og jeg kan ikke høre at der kommer gas inde i brændkammeret.

Gas er ikke noget jeg ved ret meget om endnu, men det håber jeg at få undervejs ;-)

Jeg søger en der ved lidt om gas, regulatorvalg, Flüssiggas 50 mbar (G 30) som kan guide mig til at få apparatet til at brænde/varme.

Min første observation er at min regulator lukker, hvis jeg blot tænder helt for gassen, og så kommer der jo ikke gas ind i brændkammeret. 

Er der en på dette forum der har lidt styr på "gas" eller kan henvise til en privatmand eller et firma i nærheden af Herning som jeg kan betale for at få apparatet op at køre? Jeg har bygget en teststand så projektet er let at gå til og så jeg kan køre den udendørs når der kommer liv i den. Jeg leverer gerne apparat og teststand til rette vedkommende hvis du har dit eget lille gas-værksted.

Jeg har henvendt mig på mit lokale BP depot, men de har ikke et værksted eller en der rigtig ved noget synes jeg.

Skriv evt. på mail: [email protected] hvis jeg må kontakte dig og du finder mit projekt lidt spænnende. Jeg betaler gerne for hjælp og stumper.

Hundefar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Link til tysk brugsanvisning Nu er tysk ikke mit foretrukne fremmedsprog, men jeg kan da læse så meget at den hvide knop skal drejes i tændposition og trykkes ind hvorefter du tænder på piezzotænderen. og venter lidt til sikkerheds flammen tænder Når du ser sikkerhedsflammen slipper du den hvide knop og venter 3 min så kan du instille hvor varmt du vil ha den. Hvad mener du med at regulatoren lukker hvis du åbner den helt hvordan kan du vide det?Det er en ovn med ballanceret aftræk så den / det skorstensrør der er er både aftræk og indsugning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas o.a.

Jeg er lidt arbejdsplaget for tiden, så derfor dette sene svar.

Jeg har fået printet den tyske brugsanvisning, set videoer på Youtube og eksperimenteret med automaten, og jeg er da også kommet lidt videre...

Når jeg åbner fuldt for gassen og trykker på knappen "1" og derefter på piezzo tændingen "2", så kan jeg aktivere en opstartsflamme. Men trods utallige eksperimenter, så går ovnen ud når jeg drejer knappen videre mod aktivering af brændbæltet.

Det jeg mener med at regulatoren lukker helt er, at når jeg afmonterer regulator, slange og tænd/sluk ventilen på varmeren og åbner for den grå hane ved varmeren, så kan jeg kun åbne ganske lidt inden gassen slår fra, og jeg antager at det er en form for sikkerhedsanordning i BP ventilen. Men jeg har en teori om at det også er det der driller mig ved automaten. Altså når jeg har behov for mere gas til selve hovedbrænderen i automaten, så lukker regulatoren ned.

Jeg vil prøve at tage delene med til BP i dag og høre om de har en mening om min teori.

Men tak for svar. Jeg skal nok svare løbende, men mine LDS projekter står i kø i øjeblikket ;-)

Hundefar

Det kan osse være at regulatoren ikke levere nok til varmeren. Den regulator jeg har på vores gaskomfur gir 3kg/t. Måske står der noget i manualen om hvilket flow som er nødvendigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I DK bruger vi primært regulatorer som sender 30 m/bar ud, hvilket min også gør.

Jeg tror jeg nærmer mig problematikkens arnested. Min gasheizofen er beregnet til 50 m/bar, så jeg skal vist prøve at skaffe mig en højtryksregulator i stedet. Håber at nå BP depotet i dag igen ;-)

Hundefar

Jeg har d.d. bestilt en regulator som kan afgive 50 m/bar, og så må vi se om det er problematikken. Pris 163,- incl. porto.

Jeg skal nok dele min begejstring (eller skuffelse) når regulatoren kommer hjem. Men fedest er, at den kan køre på DK flasker ;-)

Hundefar

Jubiii, i dag fik jeg en 50 mbar regulator hjem fra Spanien og nu kører min gasvarmer til kolonihavehuset. Den varmer mere end forventet og siger nærmest intet.

Min læring er altså:

I DK benyttes regulatorer som er 30 mbar.

I Tyskland brugte man 50 mbar installationer op til midt i 90erne hvor man også, langsomt, begyndte at bruge 30 mbar.

Sjovt nok kan man ikke købe "click-on" regulatorer i Tyskland - kun i Spanien? Alle tyske regulatorer skrues på og det er jo ikke systemet i DK.

Jeg købte min regulator hos et DK firma der hedder Boligcenter.dk og jeg havde en forventning om at varen kom fra et DK lager, men den blev altså leveret direkte fra et GLS fra et sted i Spanien

Jeg var lidt bange for at jeg havde købt "katten i sækken" og at jeg skulle have nye dyser eller måtte kassere min gasvarmer, men det er simpelthen super fedt når man løser problemerne selv, med lidt hjælp og støtte fra LDS ;-)

Aftalen med sælger i Kiel var, at jeg skulle købe mig en propane gas alarm og den er nu bestilt. Når det er sagt, så kører gasvarmeren som et lukket system og lækage er næsten ikke mulig. Men sikkerhed frem for alt og nu med gasalarm.

Hundefar

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis