Fjerne maling fra vægge

Hej 
I vores hus fra 1934 er de fugtige og pudsede vægge malet med gammel plastikmaling,  så de ikke kan ånde. Hvordan fjerner jeg nemmest malingen, uden at der følger flere cm væg med? Jeg har forsøgt med varmepistol og hammer. Tanken er, at de skal fuldspartles, filtes og males med diffusionsåben maling.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget må det svine? Hurtigste metode er stålbørste/diamantkop på vinkelsliber (husk evt sugeskærm...).
Ellers kan du forsøge at opløse det, ved først at punktere overfladen med et carbidejern og smøre noget opløsende på. Efter plastafdækning i nogle timer (for at forhindre udtørring) kan det meste maling skrabes af. Til opløsning kan du bruge fast brun sæbe eller en fed blanding med kaustisk soda i sæbespåner.
Hvis malingen ikke bliver blød og slipper underlaget når du bruger varmepistol ville jeg gå direkte til vinkelsliberen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

bohf´s metode med vinkelsliberen vil svine afsindigt meget så sørg for at forsegle alle døre med plastik og tape ellers er det i hele huset.

En facadefræser sviner en hel del mindre.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Afdækning skal der til uanset. Det bedste er faktisk undertryk i rummet hvor man arbejder - har selv brugt en gammel emhættemotor monteret i noget træplade der var skåret så det passede i dør/vindueshullet. Sugeskærm til vinkelsliberen fanger næsten lige så meget støv som fræseren, men koster en brøkdel - jeg har ikke et stykke værktøj der til prisen har højere waf.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for jeres svar. At det sviner er forventeligt. Gulvet skal op, der skal graves ud, isoleres og støbes. Altså total lav det selv renovering.😊
Da jeg søgte på fasadefræser dukkede girafsliber op. Hvad mener om I det?
Girafsliber er desværre ikke det rigtige til formålet, men hvis du skal spartle vægge og lofter får du brug for en til det tidspunkt;-)

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Sidder pudset godt fast på væggen, (ingen hul lyd når du banker med fingeren på væggen), eller ville jeg fjerne pudset og få det pudset op fra ny.
Hvis dine vægge er fugtige, kan du næppe løse det ved at skifte maling. En diffusionsåben maling indvendigt gør det blot lettere for fugten at trænge ind. Diffusionsåben maling bruger man normalt udvendigt. På den varme side sætter man dampspærre hvis bygningsdelene ikke er tætte.

Det du er i gang med kan sammenlignes med at lave huller i dampspærren.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også