Opskrift på Diffusionsåben mørtel blanding

Kære LDS’er
Jeg skal til at lave terrændæk og vil i den forbindelse gerne give indersiden af min sokkel (syltsten) en blanding der binder den og holder de mange små sten samlet.
Opskrift på Diffusionsåben mørtel blanding søges. (Kalk)
Gerne med brands, hvis det er mod forummets regler kan der sendes en DM.
På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man brænder kalk og læsker det. Læsket kalk. Når det tørre optager det co2 og bliver til kalk igen.Sså i princippet kan der vel ikke eksistere diffusionsåben kalk? hvis kalklaget er for tykt kalcinere det aldrig og ender som gips. Derfor er det vigtigt at der er så meget luft i kalkmørtlen som muligt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
For ca 30 år siden læste jeg en del om kalkputs fordi mit gamle hus trængte til en renovering. Jeg nåede dengang frem til at der hvor der skulle mures/repareres større huller brugte jeg en blanding af jurakalk (den er hydraulisk) og alm læsket kalk. Dengang kunne man her i Løgstør køre ud tilmørtelværket og købe en murebalje fuld kalkdej til næsten ingen penge. Jurakalk skal bruges med det samme det er rørt op da det hærder med vandet Kalkmørtlen blandede jeg af en vægtdel kalkdej 3vægtdele bakkesand. Først piskede jeg kalkdejen for at frigive krystalvandet derefter tilsatte jeg sandet. Den rene kall mørtel brugte jeg som grovpuds oven på den en finpuds af sandblæsningssand 7kalk i samme forhold som ved den grove. Men i dag kan du købe færdigblandet jurakalkmørtel. det ville jeg gøre til dit brug mellem sylstenene. Om kalkmørtel  Jura mørtel Jeg har indsat to link. det ene uddyber kalkmørtel og er meget oplysende.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Bor i nogen hundrede år gamle bygninger der er kalkede m.v.
Når jeg har brug for hjælp går jeg til https://renovering.kalk.dk/kategori/guides/raadgivning/arbejdsbeskrivelser/ eller www.kalk.dk.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hold da op en fantastisk reference! Tak!

Den vil jeg prøve at læne mig op af, det er rart at have ét sted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis