Mørke hjørner på væg

I mit køkken og stue er der kommet nogle mørke hjørner og kanter på væggene - se billede.

Det er kun langs kanterne ca. 2 meter ud fra hvert hjørne.

Formoder det er noget med afrensning med grundrens og male op igen.......men kommer det så bare ikke igen senere ?

Nogen bud på, hvad det bedst kan gøres ?

Vh Kent
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke er røg eller overdreven brug af levende lys, så er det fugt pletter. Altså manglende udluftning og hvis der så er dårlig isolering netop der så opstår der farveforskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ligner manglende isolering, da støv sætter sig på kolde flader.
Er det i eget hus eller lejlighed?
Er det ydervægge?
Over hvor lang tid er det kommet?
Alt andet lige vil det komme igen hvis der ikke gøres andet end ny maling.
Tak for svar.

Det er eget hus.

Det er primært ydervæggene.

I gangareal (midt i hus) er der ingenting, og på badeværelset er der heller ingen ting (der er dog ingen ydervæg der, da det er et rækkehus.

Udluftning burde ikke være årsagen,

Der er jævnligt tændt levende lys, så det kunne måske også være det ?

Vh Kent
Overså lige det svar med røg.

Der er ingen der ryger og der er ikke brændeovn i huset blot til info.
Annonce
Hvis der bruges levende lys ofte, så er det soden herfra som sætter sig i de kolde hjørner. Det er helt klassisk. Jeg har selv haft en bolig hvor dette var tilfældet.

Du kan så med selvsyn se hvor mange skadelige sodpartikler der frigives i rummet.

Vi skruede kraftigt ned for forbruget af levende lys, og så forsvandt problemet også.

Elektronikteknikeren
OK, tak for svar. Det er da muligt, at det er lysene, der er problemet (heldigvis), da det kan afhjælpes med det samme.

Jeg må så bare få det renset ned og malet op igen.
Den primære årsag er manglende isolering, da du skriver at det kun er ydervægge.
Vedr. levende lys er det et symptom men ikke årsagen.
Selv om du stopper med levende lys forsvinder det "sorte/mørke" ikke over tid, det bliver kun mindre.
Almindelig støv vil altid sætte sig på kolde flader, eller de flader der er koldest.
Hvis du helt vil undgå mørke flader, over tid, skal du have fjernet årsagen, dvs. udbedret isoleringen.

Takker for svar - det vil jeg få set på.
Fik ikke udtrykt mig helt efter hensigten.
Det mørke/sorte kan udmærket fjernes ved ny maling.
Det mørke/sorte kommer igen over tid, hvis årsagen ikke fjernes med bedre isolering.
Jo mere støv og eller mere levende lys, jo hurtigere kommer det igen, hvis årsagen ikke fjernes med bedre isolering.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også