Hak i gulv

Har et massivt trægulv, hvor der er kommet et lille hak. Under 1 cm bred og ca. 2 mm dyb.

Hvordan fixer man lettest det, så det ser nogenlunde ud. Det virker lidt voldsomt at skifte hele pladen ud (hvis man da overhovedet kan det) - tænker, der må være en bedre løsning ?

Vh Kent
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så lille et hak kan nogen gange trækkes op med en smule vand. Altså lægge få dråber vand ned i hullet og så vil det rejse sig lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det burde jeg lige have skrevet var forsøgt, men det gav ikke noget resultat.

Uden at vide det virker det lidt som om den forreste del har "kilet" sig en smule fast under endestykket, så det nærmest sidder lidt fast.

Jeg har dog nogle få ekstra brædder liggende som reserve, hvis det kan bruges til et eller andet.
Prøv at lægge en opvredet fugtig klud på "såret" og brug et strygejern til at varme kluden op.
Dampen fra kluden kan få træet til at rejse sig.
Det skal gøres over flere gange, for du skal sikre dig at dit træ ikke bliver alt for varmt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er ret skarpt men jeg er ofte lykkedes mad at hæve et mærke i tra ved at hælde lidt sprit på og derefter antænde de. Ha en våd klud til at lægge på hvis et ser ud til at svedne kanten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Er du sikker på,  at det er massivt? Jeg synes at brudfladerne ligner at der er finer øverst. 
Det er jo et meget skarpt brud i den ene ende, og med 2 mm dybde, tror jeg ikke på, at du kan få løftet det med vand.
I mit tidligere job har jeg selv brugt tricket med vand mange gange, men jeg har aldrig været i nærheden af at kunne løfte det så meget. 
Jeg ville ikke turde bruge det trick der anbefales med sprit og ild. Der er mange tynde spidser/ender der stikker op, og der må være ret stor risiko for, at de bliver svidt.
Det er i øvrigt et trick, som jeg i min  fortid i træbranchen  aldrig har hørt om,  hvis man skulle  prøve at redde sådan noget.

Kurt B. Andersen
Annonce
Ser ikke massivt ud. Upload lige et billede af enden på et af reservebrædderne, please.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sprit og ild er meget kendt inden for reparation af møbler. Jeg kender det ved lakerede flader som har vandskade. 
Her kan en kortvarig opvarmning få glansen tilbage på pletten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Synes det ligner at træet er råddent...
(Har set metoden med sprit brugt på ubehandlet fyrretræ, med bløde trykmærker)



Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand. Jeg kender også det trick, som du beskriver og har selv brugt det flere gange, men her er problemet jo et helt andet. Når  man brænder sprit af på lak, er det fordi der er kommet fugt under lakken, og den vil man gerne have fjernet.
Nu er det 50 år siden, at jeg var i den branche og i mellemtiden er der kommet andre muligheder. I dag ville jeg vælge en varmepistol i stedet for spritmetoden, hvis jeg skal fjerne fugt under lakken.
Jeg har lavet en lille video, hvor jeg  viser hvordan og hvor nemt det er.
Fjerne fugtpletter fra lakeret træ


Kurt B. Andersen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis