Opsætning af gips væg

Hej lds. Jeg skal til og lave et ekstra børneværelse, og skal i den forbindelse lave et par nye vægge.
Og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål jeg håbe rigtig kan hjælpe mig med. 
Lidt om projektet..
Opsætning har2 vægge, tænker at lave dem med et træ eller stå skelet og så montere fermacell plader på det, Første spørgsmål er så om stål er træ er bedst. Væggen kommer til at stå på spånplade  gulv. 
Når væggene er sat op er planen at give dem noget primer, og derefter pudste dem med multpuds, ligge net i, også pudse igen og vandskure. Lyder det som en helt dem ide? Spørgsmålet  til dette er også om man i den forbindelse skal vælge plader med lige kan og lime dem sammen eller plader med spartelkant. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt bruger jeg altid skillerumslægter i træ, da det er billigere, fordelen ved stålreglarne er at de altid er 100% lige. Hvis du vil vandskurre for at få en “muret” væg kan du bygge den af multiblokke i stedet.

Fermacel plader skal limes sammen uanset om det er med eller uden spartelkant.

Selvbygger med stort S. 
Foretrækker også trælægter, da skruerne til stålprofilerne ikke altid binder ind.

Og så kan jeg godt lide en 12 mm krydsfiner som inderste plade - da jeg så kan hænge ting op på væggen bagefter.

Alle samlinger ville jeg spartle mindst 2 gange før jeg gør noget bagefter - ellers kan man altid se samlingerne bagefter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Træ er udmærket, men jeg har dog bedre erfaring med stål. De er altid lige.
Hvis det er på spånplade gulv så skal du ikke bygge med multiblokke.
Det er nemmest at bruge retkantede og så lime samlinger. Den overskydende lim hugges af dagen efter med en spartel f.eks. 
Det er helt unødvendig med krydsfiner under fermacel. Man kan hænge det meste direkte op i de plader.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil pudse det op bagefter med net. Du ser ikek meget forskel på spartel med grov spartel og så vandskuring. 
Vil du noget kan du vandskure direkte uden net.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Grunden til jeg vil pudse op med net var egentlig bare for at slippe for at der kom revner bagefter. Skal alligevel pudse et par andre af væggene i rummet. Da det er de originale af gasbeton. Også tænkte jeg at man fik samme struktur hvis man også vandskuret på pladerne
Vandskur blot på pladerne, men drop nettet, det behøver du ikke med fermacell, specielt når pladerne er limet i samlingerne, så rør de sig aldrig.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også