Måling af gevind (til espressomadkine)

Hej

Jeg har købt en espressomaskine som skal tilsluttes til fast vand. Jeg skal have bestilt de rigtige reduktioner / brystnippel, men jeg må simpelthen erkende at der er et hul i min viden på gevindstørrelse. På alm. VVS rør er det jo ydre diameter, man måler, men på messing gevind/nippler osv. forstår jeg det er selve gevindet.

Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg måler det korrekt . For at tage 1/2" gevind burde det være 12.7 mm.

Men hvis jeg måler et 1/2" gevind så får jeg 20.4mm på han og 18.65mm på hun deleby. Det er jo langt fra 12.7mm som svarer til 1/2"

Hvor er det jeg taber tråden? :-)

Mvh Anders 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
VVS'eseren måler den indvendige diameter, så den udvendige diameter er større end 12,7 mm. Du taber tråden ved at måle den udvendige diameter. Et 3/8" rør er ca. 9,5 mm i diameter.

fase
Hej begge

1000 tak for hurtige svar! Det hænger nu meget bedre sammen og kan få fx 1/2” til at passe når jeg måler hhv. indvendig og udvendig og bruger den henviste oversigt. Jeg fandt denne som jeg tror afspejler indvendig mål så: https://www.inchcalculator.com/sae-to-metric-calculator/ 

Jeg prøver at finde ud af hvad denne her som har følgende mål:
- Indvendig: 11.1mm (som jf. ovenstående link 7/16” som virker noget speciel?)
- Udvendig: 13mm (der sidder en han-tilslutning på maskinen som jeg kan målem, men kan ikke finde nogen match på 13mm udvendig gevindmål)

Kan i vurdere om det faktisk er 7/16” jeg er ude efter? For det giver mig i så fald et andet problem at der ikke finde nogen brystnippel fra 7/16 til 1/2” som jeg lige kan finde (som faktisk skal være konisk som jeg lige ser det).

(Se vedhæftet billede af flexrøret som jeg skal have sat på en 1/2” (kan være han eller hun)

Håber nogen kan hjælpe mig det sidste stykke :-)

Det kunne godt ske at det er 1/4” rørgevind. Prøv at finde en “studs” med 1/4” rørgevind og se om det ikke passer.

Søren O
Søren O skrev den 13-08-2022 17:55:49

Det kunne godt ske at det er 1/4” rørgevind. Prøv at finde en “studs” med 1/4” rørgevind og se om det ikke passer.

Hej Søren, også selvom 1/4" burde være omkring 6.35mm indvendig mål? (Jeg måler jo 11.1mm indvendig og 13mm udvendig på røret?)

/Anders
Annonce
Ja, prøv at se “min” gevindtabel.
Du kunne evt. tage slangen med ind til en vvs forhandler.

Søren O
Det er 1/4” gevind, uanset hvad du mener gevindet bør have i indvendig mål.


Selvbygger med stort S. 
Hej alle, det var 1/4” gevind som gjorde det meget nemmere det hele. Hvis godt jeg ikke skal leve af VVS arbejde :-) Men det spiller nu.

Tak meget hjælpsomme input!
Tak for tilbagemeldingen. Det sker desværre for sjældent.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis