Ekkolods forstyrrelser

Hej
Har igennem længde tid har problemer med mit ekkolod. Det køre vilkårlig op og ned med visning af dybter.
Troede i første omgang at det var generator på motor der gav elektrisk forstyrrelser. Det viser sig nu at det er mit selvstyr der giver problemerne. Når jeg sejler med manuel styrring køre ekkolodet normalt, men så snart selvstyr bliver slået til går det helt amok.
Er der nogen der har et forslag til løsning ??
mvh Lars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjek om der er dårlige forbindelser til din selvstyrer. Også stelforbindelsen er vigtig. Efterspænd alle samlinger.

Søren O
Ved ikke noget om selvstyreudstyr, men tænker det er noget sensor og motorstyring. I motorstyringen er der altid kondensatorer eller spoler til at reducere den støj der uvægerligt genereres og som let forstyrrer anden mere følsom elektronik.
Gør som Søren foreslår. Hjælper det ikke ville jeg forsøge at montere noget støjdæmpning på dc forsyningen til ekkoloddet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
hej
Tak for input
Var i går nede og tjekke endnu en gang. Og der er ingen tvivl , det elmotoren på selvstyr der forstyrre ekkolodet..
Vil nu tjekke ledninger som søren skrev. Der ud over vil jeg forsøge mig med en EMI støjdæmper.
Men skal en sådan ikke monteres på elmotoren for selvstyr, det er jo den der er kilden til forstyrrelserne???
mvh Lars
Hvor skal støjdæmpeten monteres.
På motoren, fordi den så dæmper støj der generer ekkolod og evt. andet.
Eller på ekkolod der er der problemet generer.
Hvis støjdæmperen inkluderer en spole hvor dc forsyning går igennem skal den jo være dimensioneret til mere strøm hvis den skal på motoren, end hvis den er på ekkoloddet. Det vil man givetvis kunne se på spec i form af max load på dæmperen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej 
Fandt lige nedenstående på garmin,s supoort side . Tror jeg prøve mig frem med deres "opskrift"

There are several things that can be done to reduce electromagnetic interference with a transducer.

1. Install a ferrite bead on the transducer cable as close to the end of the connector as possible, which is
connected directly to the chartplotter, fishfinder, or sonar module

2. Route the transducer cable away from other powered cables

3. If a transducer or network cable must cross-over a power cable, ensure the cables are orientated 90-degrees
apart from the power cable

4. Insulate the transducer cable (use rubber wrap, copper tubing, EMI tape)

5. Make sure transducer cable and other cords are properly grounded

6. Ensure chartplotter / sounder is properly grounded

7. Install a ferrite bead on the Garmin Marine Network cable as close to the end of the connector, which is
connected directly to the chartplotter, fishfinder, or sonar module

mvh lars


Annonce
Hvordan ligger kablet til transduceren. ligger det tæt på selvstyren, så måske du kan flytte kablet, hvis kablet er for langt og rullet op i en rinkel kan det nemmere opfange støj, så prøv at flyt evt rinkel så langt væk fra selvstyren som muligt.

Er det et problem der er opstået, eller har det været der hele tiden ? hvis det er opstået kunne det jo være en fejl i selvstyren evt trænger dens motor til nye kul, eller der er en støj kondensator der er blevet træt..

Har du prøvet at ændre sendestyrken på ekkolodet (gain) og hvis det er med to forskellige frekvensen til transduceren, er det så galt på begge frekvenser.

Vi prøver igen, i morgen --
hej jens
Problemet har jeg haft nogle sæsoner, altså ikke ikke pludselig opstået. Som tideliger skrevet troede jeg at der skyldes "støj" fra generator på motor. Men blev så obs på, her i weekenden, at der var et sammenfald mellem udsvingede på ekkolod og når selvstyret arbejdet, og at udsvingende forsvandt nå jeg slå selvstyr fra.
Nu kommer jeg ikke til at arbejde videre med det før næste weekend. Og kan forhåbenlig vende tilbage med løsningen derefter.
mvh lars
Hej alle
Først generel tak for input.
Tror at jeg har fundet årsagen til problemet.
I copitet sidder mine instrumenter i en såkaldt Navpod. Da der er  både ekkolods- og vindgiverdisplay, samt styredisplay for selvstyr og bovpropel er der selvsagt en del ledninger i kassen.
Ifbm med tjek af disse opdagede jeg en strømførende ledning der lå oprulle, lige bag ved ekkoloddisplayet og  klods op ad ledning fra ekkolodstransducer. Da ledningen ikke var tilslutte noget, afmonterede jeg denne. Og vupti, Så var der ingen problemer længere. Indtil viderer er det bare testet i havn, men jeg har ikke kunne fremprovokerer fejlen, som jeg kunne før.

Mvh lars

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis