Uklarhed omkring dæksel på en blottet stikkontakt

Hej alle   

Jeg er netop flyttet i mit første hus og er derfor ret grøn på især el-området.

Sagen er, at jeg skal montere en vaskemaskine, men der hvor tidligere ejer før havde haft en stående, er der dette "blottede" stik. Jeg tænker at der skal en form for dæksel på af sikkerhedsmæssige årsager, men i de butikker jeg smuttede forbi i dag, har de ikke helt kunne hjælpe mig.

Vaskemaskinen stik er et ganske "normalt" stik som man bruger til de fleste apparater i hjemmet. Denne stikdåse har dog fladere indgange, men jeg ved ikke om et dæksel ovenpå blot ville få det til at ligne de stik jeg kender?

Jeg undskylder hvis spørgsmålet er fjollet og meget grønt, men jeg håber på at kunne købe den del jeg mangler så jeg kan vaske noget tøj.

Krydser fingre!
Julie
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden  
Der mangler et dæksel, der er risiko for at få stød når det er åbent..
Mener det her dæksel passer  LINK Dæksel


Vi prøver igen, i morgen --
Du kan klippe stikprop af din vaskemaskine. Af isolere kabel ca, 4 cm samt hver ledning ca. 0,7 cm og så montere ledninger op i klemmer. 
Når nu du bestiller dæksel så bestiller du samtidig lednings tyller  / terminal rør for 1,5 mm ledning som skal sættes på hver lednings ende. Du kan kun købe i poser a`100 stk LINK
Hvis du skal montere ledninger uden terminal rør så afisolere du lednings ender lidt længere, snor kobber ret kraftig og lægge kobber ender dobbelt.  
Ledninger monteres med den gul/grønne i midten. 
Den lyseblå i N klemmen 
og den brune i en af de 3 klemmer. der er tilbage.
MEN for at være sikker på at det er monteret korrekt så kan då måle om der er 240 V imellem de klemmer du vil montere det på. Eller tag en anden lampe / fatning med pære i og montere i de planlagte klemmer. Det er ret meget billigere at spolere en pære end det er at sætte vaskemaskine over styr.
Husk at afbryde ved sikrings gruppe under monteringen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis