Renovere afløb med støbejernskloak

I forbindelse med renovering af kælderbadeværelse konstaterer jeg at det gamle afløb i brusenichen er lavet ved blot at lægge to forhøjerrammer ovenpå det gamle støbejernsrør og så støbe udenom/ovenpå og slutte med en rist. (Vandet er selvfølgelig trængt bagom og ud i gulvet...). Spørgsmålet er nu hvordan jeg laver en ordentlig tilslutning til støbejernsrøret så jeg få etableret det rigtigt med membran osv. Er der nogle muffer/afløbsskåle som er beregnet til at gå ned i sådan et støbejernsrør og hvordan laves tilslutningen? På billedet ses røret og den firkantede støbning hvor forhøjerrammerne sad istøbt.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en Fernco overgang, som har den rigtige dimension til begge rørender.


Vi prøver igen, i morgen --
Du kan bruge et mengeringssæt og måske en reduktion deri

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er det en vandlås vi ser. Synes det ser ud til at være fuld af jord?

Bare kald mig BBB 
Ah nej har bare stoppet en pose ned så al det ophakkede ikke røg ned i røret :-)
Hvordan fungerer det mengeringssæt? Jeg kan se det består af en tyk gummiring og en slags pakning - men hvad skal hvorhen? (Forudsat at jeg ønsker en afløbsskål ned i støbejernsrøret)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er usikker på lovligheden 
, især ved gulvafløb.. 
Men hér er tråd med fortroligt og lidt hjælp Lds 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

med en fernco skal du ned og skære røret over , sp virker den som overgang fra det gamle rør til nyt pvc

Fernco-løsning er jo nok god men også et meget stort projekt hvis røret skal skæres over nede i gulvet - jeg havde håbet på noget lidt mindre indgribende... Jeg undersøger nærmere med mengeringssættet med mindre andre har et tredje forslag.
Jeg tror ikke du skal være så bange for at hugge op og lave det ordentlig fra start. Det betaler sig altid i længden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Personligt ville jeg fjerne vandlåsen, skære muffen af næste rør og sætte fernco på. Derefter bygge op til indstiksvandlås.
Skulle jeg absolut lave noget ”fusk” ville jeg skære en afløbsskål til i højden, stille den ned i muffen og fuge omkring med Everfix og slutte af med at hælde flydespartel omkring til gulvniveau. Men som sagt kun hvis jeg absolut skulle lave noget alternativt.  

Bare kald mig BBB 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også