Beklædning i fugtige rum

Hej med jer,

Jeg er ved at renovere i min stald, da jeg gerne vil bruge den til hundetræning. Imellem stalden og garagen (som egentligt også ligger i stalden) er der opbygget en skillevæg med lægter og påført OSB plader på den ene side.

Her kommer så problemet - der er lavet en halvmur i ca. en meters højde imellem de to rum, og heri har man fyldt op med leca kugler, formentligt for at kunne støbe toppen af halvmuren - resultatet er at leca kuglerne har samlet fugten, og alt træ bagved er rådnet.

Spørgsmålet er så, når jeg nu som minimum skal skifte den nederste halvdel af OSB pladerne pga. råd, er er så andet materiale der gør sig bedre som adskillelse i et opvarmet og dermed fugtigt rum?

Det virker til at lecaen er synderen og årsagen til svamp og fugt, men derfor tænker jeg alligevel det er værd at overveje hvilket materiale der gør sig bedst i forhold til fugt.

Tak :-)

Mvh

Brian
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gasbeton, som der allerede er brugt, er super velegnet, blot du husker at stille nederste række på en strimmel murpap. I dag fås gasbeton som multiplader i dit byggemarked.

Hvis du vil lave en pladebeklædning igen, bør du anvende stålreglar og fibergips i stedet.

Kunsten er så at klodse pladerne op med små plastklodser for at holde en 5mm sprække mod gulvet, som så fuges.

Isolering kan så være polystyren, som ikke suger vand. To lag gips giver tilstrækkelig sikring mod brand.

Hvis du fjerner alt træ og leca nederst i renden i gulvet, og støber ud med beton, burde du være rimeligt forskånet mod fugt fremover.

De er må gerne være et drænlag af leca under betonen, blot du mindst kan udstøbe et betonlag på 10cm. i højden.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også