Understøbe skillevægge vs. rive ned og sætte på nyt terrændæk

Hej LDS

Jeg er lidt i tvivl om, hvad nedenstående to scenarier reelt betyder for en varmeregning/varmespild.

Vi har et hus fra 1963 med 75mm armerede gasbetonvægge, der står direkte på klaplaget. Jeg går løbende og istandsætter rum, herunder også graver ud, isolerer mod jord og støber nyt terrændæk.

Når jeg skal beholde en skillevæg, så sætter jeg et par rækker lecablokke under væggen og understopper de sidste par cm med ekspanderende beton. Men rent energimæssigt er det vel i teorien skidt, da "jordkulden" så kan arbejdes op i væggen, eller hvad?

Ville det være mærkbart bedre (også på varmeregning) at fjerne væggen, og så lave to rum på én gang med et støbt terrændæk, hvorefter væggen genopbygges på et nu isoleret terrændæk?

En væg der understøbes får selvfølgelig kantisolering inden beton, men det kan ikke rigtig gives på undersiden mod jorden. :-)

Mvh. Emil
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at sige hvor meget du sparer i KWh, men i disse tider har lidt/mindre også stor betydning.
Når man er i gang ville jeg nok tage skillevæggene ned og lave det optimalt.
Med lidt omhug ved nedtagningen, ved at skærer i limsamlingerne kan du højst sandsynlig genbruge skillevæggene.

Når der er tale om ikke bærende, eller også bærende prøv at se på side 5 i vedhæftet fil
Tak for det. Nu til et mere teknisk spørgsmål.

Ville jeg mellem 2 rum kunne nedtage en væg, men kun isolere + støbe hen til yderkanten af (den så nedrevede) væg. Dvs så støbningen slutter omkring fodpanelet i det andet rum. Efterfølgende så stille væggen på kanten af støbningen (gipsvæg).

Det lyder måske fjollet, men så kan man stadig støbe “rum for rum” på en isoleringsmæssig optimal måde, og et støbeskel tænker jeg ikke er kritisk under et fodpanel, hvor der samtidig kommer trægulv oven på. Jeg kan jo evt lade noget armeringsjern stikke ud, som så støbes ind i næste rum. 

Spørgsmålet går da mest på, om betonpladen (10 cm armeret) kan holde til en gipsvæg sat på yderkanten indtil næste rum laves. 
Spørgsmålet går da mest på, om betonpladen (10 cm armeret) kan holde til en gipsvæg sat på yderkanten indtil næste rum laves.
Ja det bør normalt ikke give problemer.

Du kan evt. lægge stykker af f.eks. ø10 armeringsstål ud/ind i næste rum, afstand a la 0,5 m, således armeringsjernet går 15-20 cm ind i kommende betonplade.
Hvis du ikke tager skillevægen ned, kan du borer huller til armeringsjernet, som du så stikker armeringsjernet i så det får fat i næste kommende betonplade.
Tak for de super gode svar.

Jeg hiver den ned. Den er alligevel ekstremt ramponeret efter flisenedtagning. 😊
Det med det ramponerede er naturligvis et argument. Men ellers er der flere problemer i det med nedrivning. Det vil sjældent være muligt at tage siporex vægge ned og genbruge dem. Ligeledes kan der være el eller vandinstallationer i væggene som også skal gen etableres. 
Jeg mener varmetabet er minimal når det mures op af lecablokke, når man samtidig taler om indervægge hvor det aldrig er frost grader vi tale om i jorden under. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er der 100 % Erik. Men de skal nu væk, da jeg trækker helt nye installationer ifbm, at det bl.a er et badeværelse jeg laver/renoverer fra bunden. Og der synes jeg næsten det er nemmere i en ny væg, men jeg ser på det, når jeg nærmer mig om et par uger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis