Forbind knækket ledning ved indmuringsdåse

En ledning er knækket. Hvordan får jeg forbundet dem på bedste vis? Den er knækket udenfor indmuringsdåsen.

Min plan er at fjerne ca. 1.5cm isolering på begge ledninger. Snor dem sammen og derefter lodde dem sammen. Tilsidste krumpeflex/varmepistol ind over så det dækker kobberet.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke plads til en samlemuffe ?
Tror ikke din løsning med lodning og krympeflex, er lovlig.
Du kan jo også trække en ny ledning ?
Elektrikerne bruger somme tider nogle presmuffer, men ved ikke hvilke typer det er.


Vi prøver igen, i morgen --
Samlemuffe er der ikke plads til i metalrøret. Med mindre det ligger udenfor røret men skal vel beskyttes da hullet skal pudse op igen.

Ny ledning er ikke en option da jeg ikke ved hvor det fører hen.

En presmuffe vil kunne være i metalrøret. Ser om jeg kan finde en som elektriker bruger
Lodning 100% no go brug en muffe som der henvises til ovenover, og skal det være rigtigt godt så,træk,en krympemuffe henover til sidst.
Det er klart at sådan en ledning blot skal skiftes. At påstå at det ikke er option blot fordi man ikke ved hvor det går hen er noget pjat. Det går naturligvis til en kontakt eller dåse i nærheden. Man skiller det ad og ser om ledninger bevæger sig når man hiver i dem. 
Det er lettere at finde ud af det end det er at løbe efter pressemuffer og få en dårligere installation. 
Jeg har over 50 års erfaring i elinstallationer men har endnu ikke anbragt eller set en samling anbragt inde i et rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
En ny ledning er klart den bedste løsning men også den mest komplekse set fra mit synspunkt. Giver det et forsøg om jeg kan finde den anden ende.

Har også tænkt på at udvide den nuværende 2-modul til en 2 1/2 modul så ender samlingen i dåsen.

Har i et forslag til at hvordan jeg bedst skærer i metalrøret uden at ramme ledningerne. Er det bare med en multi-cutter og skubbe ledningerne væk fra hvor jeg skærer?
Du kan godt bruge en multicutter, men en Dremel med skæreskive er nok nemmere at håndtere. Det er en svær øvelse du har begivet dig ud i, men du er jo begyndt ved at skære en slidse lodret i røret.

fase
Så lykkes det med multicutter. Lagde en umbrakonøgle ned i røret så ledningerne lå i den ene side mens jeg skar i den anden side, for at undgå at skære i ledningerne.

Det endte med en 2 1/2 modul hvor jeg har ca. 2 cm grå ledning at arbejde med i dåsen. (Se billede)

Skal huske det med Dremel næste gang. Elektrikeren skal vel ud i det samme hvis han skal udvide modulet. Er tilfreds med resultatet. Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis