Carport - Vindkryds eller skråbånd i stedet for vægge - Statik

Hej med jer

Jeg har en stor dobbelt carport med skur i siden - 56 kvm (der vil kunne holde 3 biler uden skuret).

Jeg overvejer at fjerne alle vægbeklædninger (1 på 2 brædder) og i den forbindelse skal der jo (mig bekendt) noget vindafstivning til. At jeg vil fjerne vægbeklædninger skyldes at den skygger for hele haven og herunder kig til haven (er lagt midt på grunden!).

Der er 11 stolper i alt (3 i hver gavl og 3 ved indvendig væg og 2 ved bilerne) - de er nedgravet (jeg ved dog ikke konkret hvor dybt eller om de er støbt) Det virker dog generelt godt bygget og det er firma, som har opsat den i 2010.

Der er vingetegl på taget med undertag lagt på gitterspær med 25 graders hældning (Ringsted spærfabrik).
Jeg bibeholder gavlbeklædningen i begge gavle.

Har I nogle ideer til flotte vindkryds i træ som kunne gå fra bund af stolper og til underside rem, som ville se flotte ud? Jeg var ovre i noget med regler (45x95 mm) som mødes på midten (skæres ud i begge ved mødepunktet).
Hvor mange skulle sættes? en i hver gavl samt en eller to på den ene langside?

Eller er flere skråbånd øverst flottere eller har I en bedre ide? Konen nævnte at galvaniseret rionet imellem flere af stolperne? fungere som en skivevirkning og er "gennemsigtigt".

Vedhæftet fotos som viser carport pt. samt en plantegning fra dengang den blev købt og skulle opsættes (tidligere ejer). Der er på fotoet indrettet ekstra skur i stedet for den ene bilplads (dob.dør), men det er allerede væk igen.

vh og tak
Henrik

Tiden flyver når man hygger sig med et lav-det-selv projekt
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det reelt er stolperne der holder konstruktionen. 1på2 beklædning har ikke nogen ordentlig skivevirkning. Det har rionet så heller ikke. Begge dele vil give sig hvis du trækker diagonalt.
Den klassiske metode er jo skråstivere fra stolper til rem. Det vil jo også give adgang igennem disse felter.
Almindelig vindtrækbånd vil blive for grimt. Jeg tror jeg ville lave noget af fx 12mm rundjern der med beslag fastgøres i hjørnerne af hvert felt og samles i en rund ring (måske Ø150) hvor hvert stag kan strammes med en møtrik.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369
Tak for input - Kan godt lide ideen med rundjern og ringen i midten - det er jo set på større byggerier. Men syntes ikke lige det er til at google som et plug and play system. Det skulle helst kunne betales...

Tiden flyver når man hygger sig med et lav-det-selv projekt
Jeg tvivler også meget på at det er til at finde et færdigt sæt.
Nu kan jeg godt se at du befinder dig på den anden side af Storebælt, men herovre i det "mørke" Jylland ville jeg ikke betænke mig på at troppe op hos den lokale smed. Det er begrænset hvor meget arbejde der i det. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis