Nyt ovenlysvindue: inddækning til understrøget betontegl

Hej alle LDS'ere

Jeg er i gang med at planlægge montering af nye ovenlysvinduer i vores tag med betontegl fra 1979, da vi har flere rum som er ret mørke grundet udhænget på taget.

Der er ikke undertag, men alle tagstenene er understrøget med skum. 

Jeg køber Velux ovenlysvinduer, men er i tvivl om hvilken inddækning, som passer til sådan et tag uden undertag? For hvordan undgår man, at fygesne ikke kommer ind under tagstenene, der hvor de støder op mod ovenlysvinduet?
 
Og er det nogenlunde til at gøre selv? Jeg har renoveret resten af huset selv, og har hænderne skruet fint på, trods jeg til hverdag sidder foran et keyboard :) 

På forhånd tak!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du følger fabrikantens monteringsanvisning nøje ud fra den taghældning dit hus har.

Hvordan kunne du finde på at købe et hus hvor tagstenene er fuget med skum? Du får et problem med at monterer tagvinduer i tagsten fuget med skum. Vær forberedt på at bruge resten af sommeren med at fjerne stadset.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau

Tak for din svar.

Ro på :) Taget har stået sådan siden 79, og ved de sten som bliver berørt at de nye tagvinduer, vil jeg understryge med moderne materialer, værre er det heller ikke.

Men du siger monteringsanvisning. Hvilken type inddækning skal jeg så bruge monteringsanvisning fra, det er det mit spørgsmål går på. 
Til tagstensmaterialer bruges en EDW inddækning som købes i størrelse til vinduet - der er ikke specifikke inddækninger til tage uden undertag, du kan også få en specifik undertagskrave men den hjælper ikke meget ved dig når du ikke har undertag.

Du bør være opmærksom på at ovenlys i tage uden undertag ofte er problematisk. Det kommer især tilbage til at skumkanten på inddækningens top og sidekanter pludselig bliver en del af klimaskærmen når der ikke er et undertag - det er ikke specielt tæt og nedbrydes hurtigt af sol, vind og vejr. Den problematik er relativt generel for alt ovenlys (og skotrende) i det meste et-lags tagdækning (eg Danflock eller eternit).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusind tak for dit svar BOFH

Det er ikke helt så simpelt som jeg lige troede så. God pointe at det kan give de problematikker du nævner her.
Det kan være det slet ikke kan lade sig gøre i den nuværende situation.

Så må vi evt. vente til vi engang skal have nyt tag alligevel. 

Endnu gang for dit svar.

MVH
Det ville være mit næste indspark - et betontag fra 79 uden undertag og understrøget med skum, er sandsynligvis tæt på udløbsdato. Den slags tage (uden undertag) blev tit lavet med en dobbeltfalset sten hvor der i inderste fals blev lagt en selvklæbende fuge af skumgummi, den fuge blev relativt hurtigt nedbrudt og taget blev utæt.
Hurtigste og ringeste metode til lapning af problemet var PU-skum - følgeeffekterne er kendte, metoden var faktisk SÅ ringe at det er i dag er direkte ulovligt at udføre og der vil helt sikkert have været anmærkning i husets tagkonstruktion i tilstandsrapporten.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det var nævnt i tilstandsrapporten, så vi vidste godt hvad vi gik ind til. Jeg håber dog det kan lade sig gøre, alligevel at montere et vindue eller to.

Der er vel ikke noget i vejen for at efter-understryge med bitumen klæber omkring vinduet, hvis jeg alligevel begiver mig ud i at få det lavet?

Der er ikke lige 500.000 I budgettet til helt nyt tag desværre.

Resten af PU skummet er i øvrigt tørt.



Som sagt kan det godt lade sig gøre men kan være problematisk at få tæt/bevare tætheden - hvis du ikke har erfaring med ovenlys og generelt tagarbejde ville jeg lade det være indtil videre og bruge pengene andre steder.

Understrygning med bitumen eller mørtel er lidt religion blandt fagfolk, generelt bliver der meget varmt under et tag så  hvis man ikke bruger mørtel skal man være sikker på at fugemassen kan tåle varmen (og kulden) så den ikke løber af eller hærder hårdt op så den ikke mister sine elastiske egenskaber.

500K lyder umiddelbart højt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tagvinduer kan sættes i 1 lags eternit bølgetag og lignende  så det kan også sættes i dit tag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH skrev den 10-08-2022 13:58:10

Som sagt kan det godt lade sig gøre men kan være problematisk at få tæt/bevare tætheden - hvis du ikke har erfaring med ovenlys og generelt tagarbejde ville jeg lade det være indtil videre og bruge pengene andre steder.

Understrygning med bitumen eller mørtel er lidt religion blandt fagfolk, generelt bliver der meget varmt under et tag så  hvis man ikke bruger mørtel skal man være sikker på at fugemassen kan tåle varmen (og kulden) så den ikke løber af eller hærder hårdt op så den ikke mister sine elastiske egenskaber.

500K lyder umiddelbart højt.

/BOFH

 Mit tag er understrøget / fuget med bitumen. Personligt har jeg kun arbejdet med mørtel, så dét ville jeg foretrække. Men jeg mener at have læst, at mørtel ikke anbefales på betontegl, særligt ikke ældre tage. Noget med at det bliver for tæt osv. 


Er det muligt at bruge mørtel istedet for / oven på gammel bitumen? For så er det da noget enklere at arbejde med 
Jeg er nu ret sikker på, at taget i sin helhed har fin udluftning, både grundet at der er skum i resten af taget, men også grundet udhæng hele vejen rundt, så om det bliver bitumen eller mørtel tænker jeg er underordnet i dén henseende.

Men i forhold til varmen, lytter jeg mig til at mørtel måske kan være en fordel..

Jeg tror jeg får en håndværker til at sætte vinduet i, og så laver jeg selv lyskassen. Det er også den dyre del.  

Tak for rådene. 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis