Rækkefølge ved sokkelisolering

Vil gerne have isoleret min sokkel på en vestside da den altid er meget kold og man kan mærke lidt kulde langs væggen og har et par spørgsmål dertil.

Overfladen af gulvet er ca. 20cm over terræn, hvor langt skal man under terræn for at det stadig giver noget? Er det nok med 20-30cm under eller skal man ned i 50-60cm?

Jeg vil helst have en pudset overkant som på billedet (ikke mit), er det nok bare at slibe den gamle maling af bag flamingoen (gammel mur med plastikmaling pt.), ordne soklen for ujævnheder, beskytte den mod fugt, give pladerne en skrå top og lime dem på væggen og så pudse 5mm på dem og en overgang til den gamle mur? Tænker på om det holder uden at revne og er tæt eller kræver overgangen noget specielt?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har et bud? :D
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ikke nok med 20-30 cm.
Det bedste er at komme ned i frostfri dybde, a la 80 cm, eller 5-10 cm over underkant af sokkel.
Aldrig under underkant af sokkel.
Du kan evt. gå over gulv niveau, 15-20 cm, så mindsker du kuldebro.
Det burde være nok at slibe gl. maling, dog må det ikke være løs maling eller puds.

 Vedhæfter foto viser at jeg er gået 2 mursten over sokkel niveau.
Metode, 200 mm "flamingo" gulvisolering, med udvendig 6 mm Eternit plade, Alu inddækning som er lagt ind i murstensfugen.
Med Alu inddækning får du en bedre vandtæt overflade, med vandnæse.
Du undgår også revner/utæthed hvis pudsen linder fra.
Pudsning kan også gå an, evt. afslutter med sokkelmaling, med sokkelmaling undgår du begroning over tid.

Tak, jeg regner med at gå omkring 20cm over gulvniveau, så det bliver ca. 40cm over terræn. Min mur er temmelig ujævn af nogle "falske" mursten der er sat udenpå, så er lidt nervøs for om den vandnæse bliver skæv og ikke lukker tæt på hele muren og så er jeg lige vidt, derfor ville jeg helst bare pudse.
Men det kan måske løses ved at skære drypnæsen ind i muren.

Vil bare gerne have noget der også ser ordentlige ud, nu hvor det kun er én side der skal have, så afslutningen skal være i orden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Evt. prøv at vedhæft foto af de "falske" mursten, mv.
I hvert fald er den øverste samling/overgang meget kritisk, så du ikke får vand ned bag isoleringen.
Kommer der først vand ned en frostdag om vinteren, så går det rigtigt galt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også