Batterioplader

Hej
Hvordan beregner man hvor lang tid batterier skal lade op hvis man nu f.eks har en universal lader.
Batterier til lygter digitalkammera osv. biggrin

Med venlig hilsen

Søren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ganske enkelt. Vi snakker her om mha dvs batterierne kapacitet feks. hvis de er på 1700 mha og din lader lader med 1000 mha eller 1 amperer. så dividerer 1700 med 1000 = 1.7 time (ca 110 minutter) men du kan så også tillade at overlade med 20% så mellem 110 min og 125 min er også ok.

ovenstående er hvis det er nikkelmetal eller nikkelcadnimum.

hvis det er de nye litpoly batterier så er det en anden snak.
Du skal også huske at sørge for at aflade dem helt inden du lader dem op igen. da batterier har en memery effekt. dvs. hvis de ikke bliver afladt næsten helt hvergang. så tror batteriet på et tidspunkt at der hvor du begynder at lade på igen. Så er batteriet tomt. selv om der rent faktisk er en del tilbage. Og så falder kapaciteten måske kun til det halve. eller batteriet går i stykker.
JDKs regnestykke er sikkert rigtigt, men det kræver, at man kender den effektive ladestyrke, dvs. at man ved, hvor meget af effekten, der rent faktisk bliver lagret i batteriet, og hvor meget, der går tabt i varme.

En nemmere løsning, hvis du vil have mest muligt ud af dine batterier, er at købe en "intelligent" lader. Den holder selv øje med, om opladningen er færdig. Desuden kan den sættes til at starte med at aflade batterierne, så de beholder kapaciteten længere.

www.batterier.dk har flere forskellige. Jeg er selv godt tilfreds med min MW4798 til 200 kr. For 250 kan du få en, der også kan klare "C" og "D" batterier.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis