Understøbning

Hej alle

Jeg skal understøbe sokkel på gammelt hus fra 1845 ... muren står i dag direkte på sand.

Jeg er nået frem til at jeg vil lave en "over-pour" + "step foundation". Altså jeg støber direkte op imod eksisterende mur og jeg udvider faktisk den nye sokkel til at gå op over eksisterende mur og ud i rummet.

Ny sokkel vil lige nøjagtig gå op til niveau for kommende (kalk)betondæk. Det vil sige at jeg kommer til at "drukne" den eksisterende mur i beton :-) ...Herved kan jeg bygge nye indervægge i træskelet dels ovenpå sokkel og dels på betondæk - med kantisolering imellem.

Det vil give mig flere fordele.
1) Jeg behøver ikke at lave en sliske i min støbeform - idet den står ude i rummet kan jeg nemt hælde betonen i og efterfølgende stikke min stavvibrator ned i betonen.
2) Jeg sikrer mig bedst muligt imod linjetab. Jeg kan måske ovenikøbet øge tykkelsen af kantisoleringen.
3) Jeg får en naturlig afretningskant til støbning af mit betondæk hele vejen rundt.

Kommentarer?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Giver det ikke en større kuldebro, når du lader soklen gå ind i rummet og på højde med gulvet?

Vi prøver igen, i morgen --
Det mener jeg ikke - og jeg vil gerne undgå af min kantisolering er "tilgængelig" i min luftspalte mellem yder og indervæg. Jeg kunne jeg forestille mig hvad mus ville gøre med det hvis det lå synligt der.

Uanset hvad bliver mit linjetab ikke mindsket mere end tykkelsen af min kantisolering.
Jeg har naturligvis murpap under trævæg og som bund i luftspalten...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis