Duka i kælderskakt

Hej,

Vi har en kælder der er fugtig og uden meget opvarmning.
Overvejer at sætte en Duka One op, men eneste mulighed er at have udkastet fra ventilatoren i en kælderskakten hvor kældertrappen går ned. Min bekymring er om udeluften er for stillestående og om Dukaen overhoved vil have en positiv effekt når den suger luft ind fra en kælderskakt?

Nogle erfaringer med dette?

På forhånd tak :)
Mvh Mads
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er i tvivl om Duka One holder hvad de lover. Jeg ville gerne læse en test af nogle der har testet den seriøst. At den går ud i en skakt, gør det ikke bedre. Det meste af luften vil være den samme, der blot går frem og tilbage.

Jeg tror du får langt mere glæde af en traditionel badeværrelses ventilator der suger den fugtige luft ud. Det vil selvfølgelig koste mere i varme, men der vil gå mange år før den er dyrere end en Duka One.

Lad være med at købe en fugtighedsstyret ventilator. De dur ikke til opgaven.

Vi har en duka one i soveværelset, den fungere rigtig godt, men den går bare ud gennem muren, vi har haft den i ca 3 år.
Den har den fordel at den skiftevis suger ud og blæser ind, og så genvinder den lidt af varmen.
Men om den vil være velegnet til dit formål ved jeg ikke, men du kan jo prøve at spørge duka, om de kan anbefale den til dit brug.  LINK DUKA
Bruger man en almindelig ventilator, skal den kunne trække luft ind gerne i modsatte ende af rummet.

Vi prøver igen, i morgen --
Vi har to DUKA Ones i vores kælder, som er opvarmet, og hvor vi har bl.a. gæsteværelse. Forleden rensede jeg filterne på begge DUKA Ones og jeg glemte i den forbindelse at åbne for lågen på den ene DUKA. 
Efter noget tid bemærkede jeg, at dynerne føltes klamme og opdagede først her at lågen var lukket. Jeg åbnede den, og efter kort tid var der et fint indeklima igen. Så de virker.

Jeg vil så sige, jeg er ikke specielt  stor fan af DUKA. Det er pisseirriterende, hvordan knapperne på enheden holder op med at virke. Det eneste der virker at tage strømmen fra DUKAen. 

Jeg synes også, de larmer. Jeg kan til nød holde mellemhastighed ud. Full speed er helt uudholdelig som en jetturbine.
Jeg må vist lige uddybe min tvivl om Duka Ones funktion. Jeg er ikke i tvivl om at Duka One kan flytte luft og derved løse problemer med fugtighed.  Det kan en ventilator til 100 kr også.

De skriver at varmen genbruges. Det tror jeg, er en sandhed med modifikationer og det kun er en ganske lille del af varmen der bliver genbrugt. Et er, hvor effektivt den kan optage og afgive af varmen på den korte længde, som den har. De tal de opiver er helt sikker på laveste hastighed. Noget andet er at den skifter retning med jævne mellemrum. Hvis det er et ældre hus, der ikke er supertæt, vil den samme mængde luft sive ind og ud andre steder i huset. Den varme bliver ikke genbrugt. Hvis man har to der kører synkront i hver sin retning, er det selvfølgelig ikke et problem.

Jeg så gerne at nogen havde prøvet at måle virkningsgraden i praksis, så vi vidste hvad produktet kan. Det er jo et smart system, hvis det reelt virker, ellers er det blot en dyr gadget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis