Skal Elmotor køles under afprøvning

Hej Forum
Jeg kender setup'et med en båd benzinmotor, der afprøves i en olietønde med vand når man vil rense,teste osv.

Nu har jeg købt en ELmotor Motor guide R3 55lbs og et 60ah Lifos Lithium batteri.
Og jeg vil jo gerne teste lidt på den på et stativ på land.

Spsm er: Skal man afkøle sådan en motor under afprøvning på en eller anden måde, eller er det ligegyldigt?
Der er jo ingen vandkøling, så det virker omsonst 🙂
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke noget om det, men tænker at den jo bliver kølet ved at motoren er nedsænket i vand når du sejler.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der kan sikkert ikke ske noget ved at teste den ubelastet kortvarigt. Den har først og fremmest brug for køling når den belastes. Og der er den jo nedsænket i vand. MEN: Står der ikke noget om det i instruktionsbogen ?
Ubelastet kan den måske nå et omdrejningstal, den ikke er beregnet til.
OG: Pas på børn og kæledyr i f.t. den snurrende propel.

Finnband
Hvis man ser på billedet, ser det ikke ud til at motoren er neddykket i vand. Se på hvordan den er spændt fast på hækken. Konklusionen må være, at den kan køre uden køling. Jo mere motoren belastes, jo mere varme afsættes i den.


fase
S. Fabrin skrev den 08-08-2022 18:35:43

Hvis man ser på billedet, ser det ikke ud til at motoren er neddykket i vand. Se på hvordan den er spændt fast på hækken. Konklusionen må være, at den kan køre uden køling. Jo mere motoren belastes, jo mere varme afsættes i den.

 Motoren er i vandet når der sejles, den trækker propellen direkte uden gear.

Men akseltætningen kan være vandsmurt, så dur det ikke med "tørkørsel"
men kik i manualus


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ja, nu kan jeg godt se den klump nederst på røret må være motoren. Akseltætningen kan sikkert ikke tåle at køre i længere tid uden (vand)smøring. Måske skulle jeg lige se ind hos Louis Nielsen   

fase
Hvad er det du vil afprøve?
Hvis det er den elektriske forbindelse tager det få sekunder, og køling er unødvendig.
Er det ydeevne ville jeg teste noget mere, og hvorfor så ikke live på båden, hvor du så får svar på dine spørgsmål under realistiske forhold. Både fart, køling o.m.a.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis