Udskifte yderdør - understøtning

Hej alle,
Jeg har fjernet min facadedør for i stedet at sætte en terrassedør i.
Nu har jeg en glimrende og ikke ret gammel facadedør stående, som jeg gerne vil sætte i, hvor der nu sidder en tudsegammel, mør, utæt og tynd dør, som har været dør til en lille gennemgang ud til det, der engang var en stald.

Min facadedør er godt 10 cm højere (og et par cm bredere), så jeg skal jo have lavet murhullet lidt større - og tanken var så at sætte en tegloverligger ind efter alle kunstens regler.

Men nu ser jeg, efter at have fjernet gerigter, at der slet ikke er nogen overligger nu. Ikke engang én af træ. Men at den gamle karm blot agerer overligger, selvom vi snakker kun måske 30 mm tykkelse. 
Døren sidder i indermuren (som jeg ellers har lært skal ses som bærende), og det skal den nye dør også. 
Døren sidder desuden i højre side helt ind til en mur af gasbeton, som er lavet formodentlig i 70'erne eller 80'erne, da tidligere ejere åbenbart gerne ville have lokum indendøre af uransagelige årsager. Dette besværliggør også isættelse af overligger i højre side på vanlig vis. 

Huset er godt 100 år gammelt.
Er det normal skik fra dengang? 
Vil det sige, at jeg måske heller ikke behøver overligger nu? 

Hvordan ville I gribe udskiftningen an? 

Tak! 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
om det er gængs byggeskik fra dengang eller blot byggesjusk skal jeg ikke udtale mig om, jeg har selv haft et hus fra 1925 og der var det brugt trælægter som overligger. og når man ser dine biilleder med tydelige revner ned mod døren, så ville jeg ikke turde at undvære at sætte en ny overligger ind, og slet ikke når hullet skal gøres større. er bange for at der vil komme store sætningsskader hvis du undlader overligger. 
Der ses en bjælke over  murstykket som hviler på muren vinkelret på dør hullet. Så hvis der ikke er mur længere op så er muren ikke bærende. Det er så kun murstykket over som skal bæres. 
Jo mindre murstykket er over muren jo mindre holdbar er den. Jge tror ikke det giver væsentlige sætnings skader, men fortsatte revner er jo også en irriterende tilstand. 
Desuden anes en revne som antyder en bue. Det kan så være det oprindelige dørhul som har været muret som en bue, og der er så lagt noget under for få det til at passe. 
Hvis du skal 10 cm højere op så svækker du denne bue, så jeg ser ikke anden mulighed end at lægge en overligger ind.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis