Tætning af gamle vinduer m/forsats? Hvem?

Hej med jer,

Måske et dumt spørgsmål, men here goes. Jeg bor i en gammel ejendom fra 1858, med gamle vinduer (gamle buede glas m.m. Originale vinduer fra dengang). Vinduerne bliver skiftet om ca 2-3 år i forbindelse med en vedligeholdelses plan, hvilket er fint. Men det trækker, og larmer især helt vildt fra gaden nu, og vil gerne prøve at gøre noget så jeg kan holde det ud indtil da. Der er forsatsvinduer som er installeret senere, som tager en del af lyden, men jeg har en formodning om at det kan gøres meget bedre. Lydisoleringsmæssigt.
Har prøvet med tætningslister på dem, men jeg er uduelig til håndværk, og synes nærmest jeg har gjort det værre efter jeg satte dem på.

Er det en tømrer jeg skal have ud til at kigge på det? Eller? Hvem kan lave sådan noget?
Jeg vil nærmest gøre hvad som helst for at få det til at blive bedre.

Håber I har nogle forslag.

Tak.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tætningslister har nok ikke den store betydning for støj, medmindre det direkte gaber under forsatsrammen.

Jeg er bange for at det eneste der vil hjælpe mod støj er tykkere glas eller et ekstra lag glas.

Med hensyn til træk fra ruden er der to forskellige typer. Utætheder der kan få et stearinlys til at blafre, eller kulde man mærker i nærheden af ruden, når det er koldt udenfor. Det første bør man kunne tætne for, det sidste kræver termoruder.

Jeg tror I må leve med det indtil I får nye ruder med 3 lag glas, som nu er standarden.

Lyddæmpning har noget at gøre med forskellig tykkelse af glas, forskellig afstand imellem glas og naturligvis tæthed i rammerne. 
Så termoglas med 2 lag af forskellig tykkelse glas og så gode koblede forsats vinduer med en tredje tykkelse er optimalt.
Det er nok en tømrer der er bedst til den opgave. Hvis du ikke skal kunne åbne vinduer vil han måske fuge dem.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Afhængig af økonomi og antal vinduer kan du overveje at købe det nødvendige antal termoruder på mål der passer til indsættelse mellem yderste og inderste nuværende ruder. De kan placeres vha gummilister for at undgå vibrationsstøj.
Det vil dog forhindre åbning mod gaden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis