Elkomfur i almindelig stikkontakt

Hej! Jeg er lige flyttet ind i en lejlighed, hvor der til min store overraskelse hverken er køleskab eller komfur. Der er mulighed for bygas, men jeg vil helst have et elkomfur. Desuden er jeg studerende med lav indkomst og kan kun bo i lejligheden i op til 1,5 år, så jeg vil nødigt bruge flere tusinde kroner på at montere et gaskomfur, der alligevel skal fjernes igen om kort tid.

Der er kun en almindelig stikkontakt der, hvor komfuret skal stå. Jeg har prøvet at læse fora herinde om elkomfur i almindelige stikkontakter, men jeg har svært ved at gennemskue det og har læst og fået fortalt ting, der peger i forskellige retninger.

Jeg købt et elkomfur brugt på DBA af en venlig person, som også tilbød at levere og installere det. Han fortalte, at jeg egentlig burde have gas, og at konsekvensen ved et elkomfur er, at jeg maks. kan bruge to blus ad gangen ELLER ovnen. 

Det er i for sig okay, men nu frygter jeg, at jeg ikke kan bruge f.eks. to blus og så samtidig tænde elkedlen eller mikrobølgeovnen. Jeg kan læse mig frem til, at det afgørende er, om jeg bruger strøm i samme "gruppe". Nu lyder jeg måske helt dum, men hvordan kan jeg vide, hvad der er i samme gruppe? Udover stikket til komfuret/ovnen og stikket til køleskabet, er der i køkkenet fire stikkontakter. Er de alle i én gruppe? Og har det betydning, hvor meget strøm jeg bruger i lejlighedens andre rum? Jeg har svært ved at gennemskue, hvordan det hele hænger sammen. Jeg har vedlagt et billede af eltavlen i lejligheden.

Jeg håber, at nogle kan hjælpe mig :) Jeg vil rigtig gerne have svar på disse to spørgsmål:

1) Tilhører komfurstikket samme gruppe som resten af stikkontakterne i køkkenet? 
- (For hvis ikke kan jeg jo f.eks. bare købe en transportabel kogeplade og bruge den, hvis jeg gerne vil bruge en kogeplade samtidig med, at der er noget i ovnen)

2) Er der nogen sikkerhedsfare forbundet med at have et elkomfur sat til en almindelig stikkontakt, som ifølge eltavlen er på maks. 16A?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købt et elkomfur brugt på DBA af en venlig person, som også tilbød at levere og installere det. Han fortalte, at jeg egentlig burde have gas, og at konsekvensen ved et elkomfur er, at jeg maks. kan bruge to blus ad gangen ELLER ovnen
Det er korrekt, at du kun kan bruge halvdelen af komfuret eller ovnen. Det samme gør sig gældende, hvis du køber en kogeplade. Der er ikke nogen fare ved at bruge kogeplade/halvt komfur på samme 16 A gruppe. 

fase
Det eneste du risikerer, er at springe en sikring.
Så brug du bare den løsning de næste 1,5års tid.

Da du har en separat gruppe i tavlen til ovnen, er elkedel formentlig tilsluttet den almindelige lysgruppe, og kan derfor bruges samtidigt.

Det er egentlig meget let at undersøge, du sætter blot elkedlen til, og lukker for én gruppe af gangen, indtil du finder den der slukker for strømmen til din elkedel.

På den måde kan du undersøge hvilke udtag der er lagt sammen med hvilke grupper i tavlen.

Hvis du ikke benytter grill funktionen i ovnen, kan du sikkert slippe afsted med at havde et af de små kogeblus kørende samtidig med alm ovn el. varmluft.

Elektronikteknikeren
Skilte på eltavle siger jo ret meget
Lys 1 13 A og lys 2 13 A er formentlig alt lys og stikkontakter i lejlighed undtagen køl og ovn. 
Køl 13 A er så til køleskab og
ovn 16 A  er så der hvor komfur tilsluttes. Da det er automatsikring så er det bare at vente 1 minuts tid på at trykke den op igen hvis du skulle få lidt for meget gang i ovn og kogeplader. 
Ved installering skal du kigge på diagram bag på komfuret, og så montere den som tegning 1F altså 1 faset. 
Det vil betyde at der er nogle kobber skinner der skal flyttes på klemmerne. og at der kun skal bruges 3 leder i kablet til komfur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis