Aflæsning af fugtmåler

Hej forum

Jeg har et spørgsmål vedrørende aflæsning af en fugtmåler jeg har købt I BilTema til 5-600 kr. Det er BilTemas eget mærke, men en hurtig søgning på nettet viser der nok er tale om en Voltcraft MF-100. Anmeldelserne er udmærket, og jeg synes egentlig også den gør det den skal, men desværre virker det til, at hånden der holder fugtmåleren påvirker aflæsningen rimelig kraftigt. Jeg linker til en video der demonstrerer problemet. 
Jo mere jeg holder min hånd på afstand jo lavere bliver fugtmålingen. Jeg har prøvet at kalibrere måleren både ved at holde den normalt og ved at holde hånden så meget på afstand som muligt. 
Mit spørgsmål er hvilken aflæsning jeg kan stole mest på. Er det når jeg holder hånden på afstand, eller er det når jeg holder værktøjet normalt. Jeg ville jo mene, at aflæsningen er mest korrekt, når andre fugtkilder (min hånd) er så langt væk som muligt.
Er der nogle der har kommentarer til dette mon? 😊


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gætter lige lidt uden at kende den type fugtmåler:
Manualen siger bl.a. at den skal holdes vinkelret på måleobjektet. Det tror jeg ca du gør.
Den siger også at målinger af materialer tyndere end 20 mm ikke dur!
Når du skifter holdeposition, skifter du mon så også tryk ned mod gulvet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hejsa og tak for svar. Ja jeg vil mene, at jeg også holder måleren vinkelret, selvom jeg faktisk har været lidt i tvivl om hvilken reference de taler om når de skriver dette.
Trykket bliver selvfølgelig lidt forandret når jeg flytter hånden længere ned på måleren, men det der virker til at være den afgørende faktor er, hvor mange fingre der holder måleren. Lidt som om spændingen påvirker målingen, hvilket jo nok også er tilfældet. Mit problem er bare, jeg har svært ved at finde ud af, hvilken måling man kan stole bedst på. 
På billederne har jeg taget to målinger på et område jeg ved er tørt, og der virker det til som om den laveste måling er den mest realistiske. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis