Terrændæk: Sandpude eller lecanødder?

Hej - jeg står og skal lave 75 kvm terrændæk med isolering og gulvvarme, rimelig standard.

Jorden er tør, hård og består primært af ler. Huset ligger på en bakke over vejniveau og der er ingen vand eller fugt.

Jeg vil starte med 50 mm afretning før isoleringen.

Jeg hælder lidt til Leca nødder, de det virker som det hurtigeste at udlægge, samt at de isolerer en smule.

Men de fleste virker til at vælge sandpude som start.

Hvad er fordele og ulemper ved de to løsninger?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
leca er meget levende og svært at få lavet ordenligt når du kommer med isoleringen
bredker skrev den 05-08-2022 18:26:07

leca er meget levende og svært at få lavet ordenligt når du kommer med isoleringen

Ok mange tak for svar. Jeg tænkte at fordelen ved leca er, at det vejer langt mindre og er nemmere at fordele.


Det er i en kælder så alt materiale skal ind igennem et vindue.

Opvejer det ikke fordelen ved at sand er mere stabilt?

Skal sand ikke stampes også?
Leca er fint det er også kapilarbrydende , det er heller ikke et problem at lægge flamingo på bare gå på pladerne efterhånden som man kommer frem
johnm skrev den 07-08-2022 12:54:55

Leca er fint det er også kapilarbrydende , det er heller ikke et problem at lægge flamingo på bare gå på pladerne efterhånden som man kommer frem

Tak for svar :-) jeg har også set at man kan få blæst Leca ind, det virker en del hurtigere og nemmere end tungt sand der skal skovles ind gennem et vindue.


Den smule sand eller leca skal du ikke blæse ind eller andet smart.
Du lave en slidske af en plade og et par reglar. Så tipper du en trillebør sand på den oppe og det glider selv ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er langt lettere at lægge Leca. Inden du har bygget en rampe er Lecaen på plads.

Det er også nemt at rette af og stampe let. Du lægger et rionet oven på lecaen, så går det som en leg med en pladevibrator.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis