Helt krydsfiner køkken

Kære Lav det selv Forum,

Jeg har lavet et køkken ud af brugt krydsfiner som jeg har købt på DBA, alt fra tag krydsfiner til gulv vil jeg gætte. Men nu er jeg blevet i tvivl om der er risiko for at det kan være skadeligt at have i køkkenet ?
Har slibet alt inden opsætning og givet det en god gang liniolie (der er lavet til at bruge til køkkener / fødevare sikkert eller hvordan man skal kalde det)

Der er en lille på vej, så vil ikke skabe et dårligt miljø for hverken baby, kæreste eller mig selv.

Billedet er fra opbygningen for at give en ide om hvad jeg har lavet. 

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak

Kh,
Johan 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke ekspert, så du skal tage det jeg skriver med et gran salt. Brug det til at få ro i sjælen. ;)

Som jeg forstår det, så kan problemet med krydsfiner være, at limen i pladen kan indeholde formaldehyd, som afgasser ud i lokalet. Det er bestemt ikke sundt. 
Dog er dette typisk kun et problem ved nyligt producerede plader, så dine brugte plader er sikkert helt OK, selv hvis limen indeholder formaldehyd.
En hurtig søgning på nettet støtter umiddelbart op omkring dette. 
Mange tak for dit “ro i sjælen” svar, Mag(nus?) K 😊

Det hjalp meget på min uro, det var også de svar jeg havde fundet derude på webben, men ville lige double checke herinde. Endnu en gang tak


Linolie har malekode 0 - 0 hvis det ikke er til udendørs brug ( hvor det er blandet med svampemiddel fungicid ). Man kan sågar bruge det til at stege frikadeller i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror bestemt heller ikke at der er noget giftigt tilbage, Men jeg ville personligt aldrig ha en krydsfinerplade som køkkenbord. Men det er fordi jeg ikke gider vedligeholde træplade omkring en vask. En formicaplade med underlimet vask er nr 1 efter min mening. Noget andet så ser det ud som om du vil ha åbne skabe. Jeg siger bare at når baby begynder at kravle så kommer hen til at være overalt. Da vores ældste søn kunne gå fandt han ud af at han kunne trække skufferne ud så der blev er trappe op til køkkenbordet. Der kom så osse børnesikring på skufferne. Og han fik en masse ufarligt køkken tøj han ku leje med.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kunne overveje et lag linoleum på bordpladen, måske..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ved linolium så skal man være meget disciplineret med hensyn til skærebræt.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også