Fejlsøgning på Wirsbo gulvvarme samt gennemgang af installation

Hej allesammen,

Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet ind vores første hus. Vi har bemærket (både selv, men også fra gæster) at det er meget varmt i vores hus. Vores gulvvarme, som er af mærket Wirsbo, har vi skruet ned på værdien 16 (som jeg antager er 16 grader) på rumtermostaten i alle rum, men på trods af det, er der altid mindst 25 grader indenfor. Jeg har lagt et termometer på vores gulv, som oftest viser 26 grader. Jeg er bekymret for at vores gulvvarme får en falsk besked og arbejder på højtryk, men jeg ved ikke hvordan jeg skal tjekke det eller gribe situationen an. Når vi skruer op for rumtermostaten, over den nuværende temperatur, kan jeg se at termostaten reagerer ved at tænde en pære, som skal indikere at anlægget nu varmer.
Jeg har før målt 25-26 grader indenfor, imens der kun er 19 grader udenfor, hvilket undrer mig. Vi har aldrig haft gulvvarme før og ved ikke om dette er normalt.
Da vi fik nøglerne, tjekkede vi gulvvarmen ved at skrue helt op for den i alle rum og allerede indenfor 2 timer følte vi det var så varmt at vi vurderede det virkede som forventet.

Er der grund til bekymring?

Derudover håber jeg at en VVS kyndig vil tage et hurtigt kig over de vedhæftede billeder af vores VVS installation og fortælle om der umiddelbart er noget vi skal være obs på, både generelt, men også i forbindelse med udskiftning af gulvvarme styreboks, rumtermostater og telestater (er der andet?). Jeg ved ikke så meget om gulvvarme installationer, men det kunne være noget med rørstørrelser, strømforbrug, størrelse på installation eller andet man skal have med i tankerne.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mit hus fra 1998 har der været mellem 24 og 26 hele sommeren uden at der har været gang i varmen.

Hvis jeres Grundfoss cirkulationspunpe ikke kører, er der ikke varme i gulvet. Der ligner at der er en afbryder på pumpen. Rørene under dine 5 motorventiler bør være kolde (rumtemperatur) på denne årstid.

Mit system slukker pumpen, når der ikke bruges varme. Det er ikke nødvendigt, men det er spild af strøm at køre med pumpen om sommeren. Termostaterne står fast på 22 grader, lidt højere i badeværelserne og lavere i bryggers. Jeg kører med de samme indstillinger sommer og vinter. Dog justerer jeg sløjfetemperaturen lidt op, de koldeste måneder. Den er omkring 30 grader. Jeg kan ikke se om du har et termometer, der viser sløjfetemperaturen. Det vil normalt være på samme rør som pumpen.

Jeg har varmeslanger støbt i beton. Hvis jeg lukker for varmen i et rum om vinteren, tager det næsten et døgn før end jeg kan mærke at gulvet ikke er koldt, og cirka den samme tid for at varme det op igen.

Der er ikke noget af det du fortæller, der antyder at der skulle være noget galt.


Har i ”kun” gulvvarme og ingen radiatorer?
Gulvvarmesystemet er uden blandesløjfe. Det er helt i orden hvis der ikke er krav om højere temperatur til radiatorer.
Fjernvarmeunitten har efterhånden en del år på bagen, så det er meget sansynligt at der er en ventil der hænger. Tag lige et foto af typenummeret øverst oppe på “monteringspladen”.
Hvis i absolut vil have tændt for gulvvarmen, så prøv at skrue ned for temperaturen, sikkert på den grå Danfoss ventil i unitten. Vandet gulvvarmen bør lige nu max. være ca. 30o.

Søren O
GodeVen - tusind tak for din kommentar, den beroligede en smule :)

Søren O - Ja, vi har kun gulvvarme. Hvad bruges blandesløjfe til?
Jeg har vedhæftet billede af både cirkulationspumpen (type UPS 15-60 130) og selve fjernvarme unit’en (Type SP-unit Akva Vita variant 1R-25)

Vi vil bare gerne vide om vores gulvvarme virker som den burde, inden vinteren kommer. Jeg tænker det er smart at have den tændt konstant, men på en lav temperatur her i de varme måneder, så kommer kulden ikke pludseligt som et chok. Danfoss ventilen, vil du mene at tallene på den repræsenterer grader, så 1=10 grader, 2=20 grader, 3=30 grader osv.?

Og kan du umiddelbart se og forklare mig hvilket rør jeg kan måle returtemperaturen på gulvvarmen på? Det må da give en indikation af, om det er gulvvarmen der er skyld i den høje temperatur
Blandesløjfe bruges til at reducere temperaturen i gulvvarmeslangerne, således at der er noget nær samme temperatur overalt i gulvet. Temperaturen i blandesløjfen være så lav, at aktuatorerne er åbne næsten hele tiden. Når du kun har gulvvarme kan blandekredsen undværes, men så må fremløbstemperaturen fra fjernvarmeunitten i stedet reguleres ned.
Returtemperaturen fra gulvvarmen må du kunne aflæse på termometret lidt til venstre, og lidt under cirkulationspumpen. Jeg kan ikke finde et termometer på fremløbsrøret (røret med cirkulationspumpen), men der burde være et termometer.
Jeg har ikke kunnet finde en manual på fjernvarmeunitten, men det må være et direkte anlæg med blandesløjfe. Tallene på Danfoss returtermostaten svarer nogenlunde til: 1=10o, 2=20o, 3=40o.


Søren O
Lad mig lige starte med at forklare dig grundprincipperne i din gulvarme.

Fjernvarmevandet er for varmt til at det kan sendes direkte ned i gulvet. Vandet der løber i gulvet skal være 30-35 grader (det er det jeg kalder støjfetemperaturen). Det er det samme vand der løber rundt flere gange, der tilføres blot lidt nyt fjernvarmevand, når varmen i vandet bliver afgivet til rummene.

Du har 5 motorventiler. Den type du har, kan kun være helt åben eller helt lukket. Hvis en temperaturføler i et rum er lavere end den indstillede temperatur på rumføleren, lukker ventilen op. Hvis der fx er 24 grader i rummet og termostaten står på 22 grader, vil ventilen være lukket. Det vil den selvfølgelig også være hvis du skruer ned til 16 grader. Der vil om sommeren ikke være nogen forskel overhovedet. For at minimere risikoen for at en ventil sætter sig fast i løbet af sommeren, åbner og lukker den i kort tid, mindst en gang hver 24 timer.

Sløjfetemperaturen betemmer altså ikke rumtemperaturen. Den skal blot være høj nok til at kunne give nok varme de koldeste dage, og ikke så varm at den ende side af gulvet er varm og den anden klod. Hvis sløjfetemperaturen er for høj kan man få et temperaturforskel som man kender fra top og bund af en radiator.
Det er motorventilerne styret af termostaterne, der bestemmer om der skal mere varme i et rum.

Gulvarme er ekstremt langsomt reagerende. Juster man på en termostat går der typisk 24 timer inden man kan se resultatet af ændringen. Man bør derfor regulere mindst muligt på rumtermostaterne. Føler man at det er lidt koldt i et rum kan man justere temperaturen 1 grad op og vente et par dage for at se om det er passende.

Det er altså uheldigt at du går og justerer på dine rumtermostater om sommeren, da det kan give dig problemer med at finde den rigtige indstilling, når det bliver koldt.

Min sløjfetemperatur er styret af en Danfos RAVK temostat. Dn er mærket 25-65 grader med en skala fra 1 til 5. Den står altid på ca. 1,5. Det svarer til lidt over 30 grader.

Det er svært med simple midler at tjekke din gulvvarme, når det ikke er koldt.

Annonce
Søren O - tusind tak for din visdom.

GodeVen - hvordan kan jeg så tjekke gulvvarmen, når det bliver koldt?

Jeg har forhørt mig lidt og kan forstå at ventilkuglen fra telestaterne (motorventilerne?) kan sidde fast og dette kan tjekkes ved at skrue helt op for gulvvarmen og se om telestaterne rykker sig. Hvor længe skal der gå før man burde kunne se dette? Og hvad kigger jeg efter, på telestaterne? Jeg kan se i den grønne telestat at der er en fjeder, skal den bevæge sig for at jeg ved at telestaten åbner og lukker?

Desuden ser det ud til at en af telestaterne sidder lidt skævt på eller ikke sidder helt på, kan dette være et problem? Er de nemme at afmontere og påmontere igen og vil der komme vand ud hvis jeg tager dem af?
Hvad kan jeg smøre sådan en ventilkugle med, for at afhjælpe at den sidder fast igen?
Du kan roligt pille en telestat af. Der kommer ikke vand. Under telestaterne sidder der en ventilstift. Prøv at trykke ned på den. Når du slipper, skal den selv komme op.
Prøv at føle på slangerne under telestaterne, om der er væsentlig forskel på temperaturen i slangerne. 

Søren O
Hvis der er et rum, der er varmere end de andre, er det nok ventilen har sat sig i åben stilling. Når vi kommer ned på dagtemperaturer på under 12-15 grader i nogle dage, og der er et rum, der er koldere end de andre, er det nok fordi en ventil ikke kan åbne. Det vil ikke ske i alle rum på samme tid. Jeg synes ikke at du skal skille noget af, medmindre du er helt sikker på hvad du gør.

Hvis det er koldt ude, og der ikke er varme i et eller flere rum. Er der fejl på anlægget eller noget er justeret forkert. Tag det roligt og vent til der behov for varme, som jeg har skrevet flere gange, man kan først ordetlig se om et varmeanlæg er i orden, når der er behov for varme.

Hvor gammelt er huset?

 

De grå telestater har en synlig ring i toppen. Når de åbner hæver denne sig og du kan tydelig se en farvet ring. Dersker absolut intet ved at tage telestater af. Enten trykker du på de 2 knopper på siden og trækker telestat op eller også er der en ring i bunden der skal drejes lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O - tak, det prøver jeg.

GodeVen - tak for info. Jeg har en generel teknisk viden, bare ikke om gulvvarme. Det er selvfølgelig en god ide at vente, til der reelt set er et problem og vi mangler varme, men jeg er bekymret for at gulvvarmen kæmper for at holde en høj temperatur, på trods af at vi har sat alle rumtermostater på 16 grader. Dette vil resultere i en stor varmeregning, som vi ikke har lyst til at vente på. Desuden kan der være ventetid på et nyt gulvvarmesystem, så hvis det er i stykker vil jeg gerne vide det hurtigst muligt. Huset er fra 2001.

Ev elmand - tusind tak
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis