Fejlsøgning på Wirsbo gulvvarme samt gennemgang af installation

Hej allesammen,

Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet ind vores første hus. Vi har bemærket (både selv, men også fra gæster) at det er meget varmt i vores hus. Vores gulvvarme, som er af mærket Wirsbo, har vi skruet ned på værdien 16 (som jeg antager er 16 grader) på rumtermostaten i alle rum, men på trods af det, er der altid mindst 25 grader indenfor. Jeg har lagt et termometer på vores gulv, som oftest viser 26 grader. Jeg er bekymret for at vores gulvvarme får en falsk besked og arbejder på højtryk, men jeg ved ikke hvordan jeg skal tjekke det eller gribe situationen an. Når vi skruer op for rumtermostaten, over den nuværende temperatur, kan jeg se at termostaten reagerer ved at tænde en pære, som skal indikere at anlægget nu varmer.
Jeg har før målt 25-26 grader indenfor, imens der kun er 19 grader udenfor, hvilket undrer mig. Vi har aldrig haft gulvvarme før og ved ikke om dette er normalt.
Da vi fik nøglerne, tjekkede vi gulvvarmen ved at skrue helt op for den i alle rum og allerede indenfor 2 timer følte vi det var så varmt at vi vurderede det virkede som forventet.

Er der grund til bekymring?

Derudover håber jeg at en VVS kyndig vil tage et hurtigt kig over de vedhæftede billeder af vores VVS installation og fortælle om der umiddelbart er noget vi skal være obs på, både generelt, men også i forbindelse med udskiftning af gulvvarme styreboks, rumtermostater og telestater (er der andet?). Jeg ved ikke så meget om gulvvarme installationer, men det kunne være noget med rørstørrelser, strømforbrug, størrelse på installation eller andet man skal have med i tankerne.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Hej allesammen, Min kæreste og jeg er for nyligt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis huset er fra 2001 skyldes den høje temperatur her i sommer, den gode isolering.

Hvis du er bekymret for din varmeregning skal du aflæse din måler med mellemrum.
Bedst en dag hvor du ikke bruger varmt vand.

Hvis du bruger varme om sommeren, skal fejlen rettes, men det vil næppe betyde at du ikke har varme om vinteren. Det er to forskellige ting.

Hvad har du tænkt dig at opnå, ved at pille telestaterne af ventilerne?


GodeVen - Det var faktisk en rigtig god ide at aflæse måleren, det havde jeg slet ikke tænkt på. Det er sjovt hvordan vi mennesker nogle gange overkomplicerer problemer og løsninger og så kommer der en ind fra sidelinjen med den simpleste ide.

Mht. hvad jeg vil opnå: ikke nødvendigvis noget, mest for at se hvordan det ser ud, men når jeg alligevel gør det, vil jeg undersøge ventilstifterne og evt smøre dem med noget smøremiddel.
Desuden kan jeg se at den telestat som tilsyneladende ikke er helt monteret, tidligere har lækket. Jeg er nysgerrig efter hvordan det ser ud og hvad der er blevet gjort ved lækken
Det er en god idé at tage telestater af, jeg kan se at det er et gammelt  system der helt sikkert ikke motionere ventilerne. Som du selv siger ser den ene telestat træls ud ,og ventiler kan gro fuldstændig fast også i åben stilling. Så af med dem og det giver ikke vand
.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis