Strømforbrug varmepumpe

Hej
Jeg har en varmepumpe på 6kw med en 9kw reservevarmer.
Jeg har bestilt en elbil og skal have installeret en 11kw lader.
Er der nogen der kan være behjælpelige med at regne på om jeg får problemer med de 25 ampere jeg pt. har til rådighed?

Vh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 11 kW lader bruger 11/0,69 = 16A
Varmepumpe og reservevarmer er 15 kW = 22A
Det alene giver en belastning på 38 A . Der er ikke taget hensyn til samtidighedsfaktor, da belastningen er meget højere end de 25A.
Der er her set bort fra belastning fra lysgrupper,  komfur og vaskemaskine, da de ikke forventes at være i drift om natten, hvor du formentlig vil lade din bil.
Nu er dimensionen på din stikledning ikke kendt, men det har i rigtig mange år været et krav at den skal være 10 mm2 så en ændring af sikringen til mindst 35 A er mulig. Det koster sikkert en afgift til forsyningen på nogle tusinde kr.

fase
Mange tak for svaret!!
Huset er fra 2007, så mon ikke dimensionen på stikledningen er ok. Det må jo bekræftes.
Hvordan regner du dig frem til de 22A på varmepumpen?
Mener de 6kw kører på 1 fase v. 230 og de 9 kører på 3 faser v. 400
(Jeg aner ikke noget om strøm)

Reservevarmeren vil formentlig ikke kører, da det primært er backup, og kan slukkes, så hvis jeg kan nøjes med 6kw og ikke skulle op i ampere ville det jo være 
De 22 A på varmepumpe og reservevarmer er den samlede effekt på de to ting, når begge kører samtidigt.
De 6 kW kører på 3 faser fordi den effekt skal fordeles på 3 faser. Det skal den fordi det er et krav at effekt over 3,6 kW skal fordeles på flere faser. Hvis de 6 kW var tilsluttet 230 V ville strømmen være 26 A.
Hvis reservevarmeren på 9 KW = 13 A kan kobles fra. Er belastningen 6 kW til varmepumpe + 11 kW lader, er belastningen 17 kW = 24,6 A. Det er ikke kendt, hvor længe ad gangen varmepumpen kører. Hvis du lader om natten er der en mulighed for at det kan lade sig gøre inden for de 25 A, men det er på grænsen.

fase
Varmepumpe på 6 Kw må være afgivet effekt, og det kan varme en temmelig stor bolig op. Så varmepumpens forbrug ligger vel på max. 2 Kw når “elpatronen” på 9 Kw ikke er i brug.
Det må også være muligt at koble en styring over “elpatronen” så den ikke kan være tilsluttet når elbilen lader.

Søren O
Jeg studser lige lidt over de her store Amp forbrug i kommer frem til når han siger at det er en 6 kw mon ikke det så er den afgivende effekt han snakker om.... og hvis varmepumpen har en scoop på f.eks 5 ja så tænker jeg ikke at forbruget er større end Ca. 5 A 6000watt/5 = 1200WATT i forbrug og med lidt udsving så ha mes der på noget der ligner 5 A i belastning. Men trådstaryer kunne jo evt oplyse model nr. Hvis han ikke selv ved og de 6 kw er optaget eller afgivet effekt.
Det er en Daikin Altherma 3, luft til vand
Jeg skulle mene at de 6 og 9 er dens forbrug og ikke hvad den yder
De 6kW for varmepumpen må være den afgivende effekt. Hvis de 6kW er det strømforbrug varmepumpen bruger ved fuld belastning, vil det med en COP på fx 3,5 svare til 21kW afgivet effekt, hvilket vil kunne opvarme et mindre slot :-)
Jeg opvarmer selv et 70’er hus på 282m2 med en luft til vand varmepumpe på 7kW. Den kører på hhv. én fase til varmepumpen og én fase til elpatronen i VVB. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

De 6 Kw er afgivet effekt. Den bruger 1,24 - 1,69 Kw for at levere 6 Kw.

Søren O
Nu fandt jeg vidst noget i manualen
6kw ved 230v med Max amp på 6,3
9kw reservevarmer ved 400v med Max amp på 13

Altså i alt Max 19,3 amp
Giver det mening for jer kloge hoveder der ved meget mere om det end mig
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis