Udekøkken bordplade

Hej. Håber på en hjælpende hånd her :)
Jeg er igang med at lave mit udekøkken. Og det næste jeg skal igang med er bordpladen.
Pt har jeg 20mm wedi plade men har nok af denne type hjemme så hvis man kan, så kan jeg smide 20mm mere ovenpå hvis det kan gå an.
Ville det være en ide, eller skal jeg lade være med det?

Og hvis jeg gerne vil have klinker/fliser på, hvilke typer fliser skal man så vælge.? Skal kunne tåle frost mm.
Og skal helst være mere eller mindre plan, da der skal skovles pizza på den. Og findes der noget som kan tåle varme genstande på.? Håber en sidder med guldkornene :) 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det både skal tåle at stå ude, og holde til varme ting, så kunne en rustfri stålbordplade med indbygget vask være en mulighed, de kan findes brugte i DBA, eller i genbrugs byggemarkeder.
Hvis du lægger fliser på og fuger, så kan både tåle varme ting og frost. Du kan vælge alle slags klinker / fliser. Du skal bruge " den blå " fliselim som er lidt fleksibel. 
Når du fuger fliserne så kan du lægge lidt tør fugecement oven på alle fuger, og bruge minimal vand ved fordeling af fugemasse. På den måde får du ikke dybe fuger så bordet er ret glat ved rengøring.
Om du skal bruge 2 plader sammen kommer an på hvor solid du laver rammen som bærer bordet. 
Men det er da korrekt som Solaris skriver at der på DBA ses rustfri bordplader med vask til rimelige penge. En jeg har set skal afhentes i Nordjylland og en ved Æbeltoft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej. 
Jeg har lavet rammen og købt wedi pladen, da det var den vej jeg ville gå. 
Men var bare mere i tvivl om hvilken flise man skulle vælge som skulle kunne tåle frost, og om den skal være glaseret så den er helt glat. Og hvordan man lavede det sådan at fugerne var næsten helt plan med flisen :) 
Du skal vælge køkken eller bad fliser. De er glaserede.
Når du fuger om jeg har beskrevet, så skal det rengøres. Her trækker du op vredet svamp diagonal hen over fliser. Du trækker kun 1 gang / 1 skrå linje og så skyller du og vrider svamp op igen. 
Altså ikke køre den halv beskidte svamp rundt. Så får du nemlig ikke rene fliser 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. 
Og hvordan er det så jeg undgår at der er fordybninger imellem fliserne.? Kunne man få fugerne helt i niveau med flisen så det er mere eller mindre helt glat 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du læser mine indlæg  og gør som der står skrevet. Jeg opsummerer 
Fuge først og lægge tør fuge cement oven i alle fuger. Køre rundt i cirkler med let fugtig flise skum bræt. 
Gøre rent med 1 træk med opvredet flise skum bræt Så skylle skum bræt og opvride den igen. 
Man bruger en flisespand med 2 ruller for at skylle og opvride skum bræt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ville man ikke bruge en epoxy fuge aht holdbarhed og for at undgå misfarvning?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ville en keramisk flise være det bedste valg, når det skal på udenfor og på en wedi plade? 
Hvor stift er wediplade? jeg limede engang klinker på en spånplade som var behandlet med maling på vegge sider. den kom til at bue op ad.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal bruge frostsikre fliser. Det er de fleste heldigvis.

Når din wediplade kun er 20mm tyk, kan den ikke tåle et særligt langt frit spænd, så afhængig af den underliggende konstruktion, kan det være en fordel at lime to sammen i en sandwich, her bruges samme fliselim som til klinkerne.

40mm wediplade kan godt spænde 60cm frit, men det kan en 20mm plade alene ikke, da den risikerer at kunne nedbøje mere end hvad flisen kan tåle.

Med sandwichpladen kan du oven i købet lime et par rundstål ind i pladen som armering, du skærer blot et par slidser i overkanten af den nederste plade, og lægger dem i med fliselimen, når pladerne limes sammen.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også