Kombinér varmepumpe og brændefyring

Hejsa... jeg har en nyere luft-til-vand varmepumpe installeret sidste år, hvilket jo var ok i forhold til mit tidligere oliefyr. Men elpriserne er også høje, og alt tyder på, at det bliver _meget_ højere i løbet af vinteren. Samtidig har jeg adgang til billigt brænde, og min første indskydelse var at få installeret en brændeovn til at supplere pumpen...

Men jeg vil gerne høre, om det nu også er en god løsning? Eller om der findes andre måder jeg kan supplere på, som kan spille godt ammen med varmepumpen? Min yndlingsløsning ville fx være at have et brændefyr, som kunne kobles på samme varmekredse, men jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre med den lave fremløbstemperatur og den slags?

Huset er 150kvm i en etage.

Nogen gode ideer derude?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GSH
GSH
733 4200
Hvad er dit KWh forbrug pr. år for varme og varmt vand, med Luft-vand varmepumpe?
Hvad har du af fremløbstemperatur for/til "gulvvarme/radiatorer", på koldeste tider af året?
Hvor meget har du forstillet/forventet dig at du kan nedsætte dit KWh forbrug med supplerende f.eks. brændefyr?

Et brændefyr kræver, alt andet lige, en god stor bufferbeholder og shunt med styring, samt ikke at glemme plads.

Kan du nedsætte dit KWh forbrug for varme og varmt vand på anden måde?
Her tænkes på en meget oftest overset optimering/isolering af hele klimaskærmen?

Er du ligesom en anden Trådstarter, her på Forummet, en med a la 40 mm isolering på loftet, fuld af muselort?  

ev elmand
ev elmand
21920 7480
Du kan sagtens reducere forbruget med brændeovn. Hvor meget er umulig at sige da det kommer an på placering i huset, hvor meget du fyrer og hvor koldt i accepterer det i andre rum. 
Brændeovn og skorsten koster jo e del i installation, så det skal være på forventning om mange års dyr el og flere års billig / gratis brænde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
asgerhallas
asgerhallas Trådstarter
130 8340
Tak for svarene. Det er rigtigt, at det nok skal være dyr el i flere år, før det rigtigt giver mening... og hvem ved hvad fremtiden bringer. 

Vi havde i forvejen et ønske om brændeovn på grund af hyggen, men har indtil videre valgt det fra på grund af prisen på installation, og netop også det problem som du Erik nævner, at det bliver dårligt fordelt i huset.

Huset er netop energirenoveret, så der er ikke noget at hente der. Jeg har ikke reelle tal for et helt år endnu, men jeg bruger teoretisk set ca. 4500kWh/år. Jeg ved desværre ikke rigtigt, hvor jeg ser kurven for fremløb på min Bosch vp, men jeg tror ikke jeg har set den meget over 26 °C i fremløb indtil videre.

Men når jeg nu regner på forbruget, så kan jeg godt se, at der måske ikke er så meget at hente i forhold til udgiften til installation. Med mindre jeg skifter til ren brændedrift... så ville jeg måske kunne hente det hjem på et par år, hvis elpriserne forbliver høje. Men hvad fanden skulle jeg så med varmepumpen :D

Nej, jeg ved sgu ikke helt... måske er det "for sent" og giver for lidt at gå den vej :)
Annonce
GSH
GSH
733 4200
Netop energirenoveret. Alt andet lige, er der ikke noget maksimum uden at det kan maksimeres.  

Ca. 4500 KWh/år er da, i min optik, ikke i den lave ende for 150 m2, hvis de 4500KWh kun er til varme og varmt vand..

Mit hus, fra 1968, er blevet maksimeret adskillige gange, med hensyn til isolering mv.
230 m2 etageareal, de sidste 12 mdr. forbrug på godt 2400 KWH, for varme og varmt vand.
Oprindeligt med oliefyr, havde huset ikke været optimeret med bl.a. isolering, havde jeg haft en årlig udgift på godt 60.000 kr/år, for varme og varmt vand, set med dagens oliepris.

asgerhallas
asgerhallas Trådstarter
130 8340
Jeg vil nu sige at 33kWh/m² er ganske fint for et hus fra 1881, hvor jeg både gerne vil beholde det charmerende ydre og have et fugtregulerende indre :)

GSH
GSH
733 4200
Har du overvejet Solceller, hvis det, i det hele taget, hænger sammen med husets alder, eller tagdækningen?
Solceller behøver heller ikke nødvendigvis at blive placeres på taget.
Men desværre er Solceller ikke blevet nogen "guldgruppe"
Har du gulvvarme eller radiatorer?
Hvor meget isolering har du på loftet?
Med den alder, huset har, går jeg ud fra at huset er med høj rejsning.
Hvor meget areal/jord har du til huset?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Udekøkken bordplade
    Lav-Have (læst 479 gange)
  2. Stikkontakt tilsluttet forkert?
    Belysning (læst 251 gange)
  3. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 28933 gange)
  4. Afløb i stykker?
    Lav-Hus (læst 254 gange)
  5. Hjælp til vurdering af murværk
    Lav-Hus (læst 167 gange)
  6. Isoleringsruller på lodret væg i skur - fastholdelse?
    Lav-Hus (læst 220 gange)
  7. Fald på tværs af spær
    Lav-Hus (læst 337 gange)
  8. Skal Elmotor køles under afprøvning
    Bådmotorer (læst 260 gange)
  9. Rust på rør, pris på udskiftning.
    Lav-Hus (læst 468 gange)
  10. 3 kg lampe montering på væg
    Lav-Hus (læst 245 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg