Wiser dimmer i korrespondance

Hej,
Jeg har efterhånden givet fortabt i at få min dimmer puck fra wiser til at fungere med korrespondance kontakter. Jeg har installeret en fjedder i mine kip kontakter.

Jeg har herunder skitseret hvad jeg ser i væg dåserne, de er forbundet spots i loftet.
Den nederste skitsering er hvad jeg havde forestillet mig ville virke, og som også gør det til dels. I den kontakt jeg sætter dimmeren fungerer det helt fint når jeg giver kontakten et tryk, men i modsatte kontakt, sker der noget, men den tæner/slukker ikke pucken, det virker som om det er lidt tilfældigt hvad der sker nogen gange dæmper den lysene andre gang tænder og slukker den nogen gang mange gange, ret tilfldigt. Dioden på pucken slukker eller tænder heller ikke hvis jeg bruger modsatte kontakt. Så et eller andet må jeg gøre forkert.

Jeg håber der er nogen der kan give et prej :)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det forbundet som på den rettede tegning?
Du skal være sikker på, at der ikke er spænding 1 hele tiden.

fase
Hej, tak for dit svar. Jeg har nok ikke forklaret det godt nok kan jeg se :)
Der indgår kun 2 kontakter som begge styrer mine spots, de er sat op som på øverste linje på billedet. Nederste var et forsøg på at vise hvordan jeg ville mene det skulle sættes op, jeg glemte bare den ene kontakt, herunder har jeg skitseret det. 

Men hvis jeg gør som nedenfor, så er der ingen liv i min Dimmer puck.

Jeg har ikke været på loftet og set i spot "boxen" dette ville jeg egentligt gerne undgå, og bare indbygge den direkte i den dybe dåse i væggen
Prøv at koble de to afbrydere fra og se om du så får lys i dine spots. Du bør montere fasen i den med rødt markerede klemme. Dvs. byt rød og grå ledning. Dimmer puck skal ikke monteres på loftet men i en dåse, som du også ønsker. Du har sikkert programmeret Dimmeren efter brugsanvisningen?

fase
Velkommen på lds
cpoulsen2 skrev: Jeg har herunder skitseret hvad jeg ser i væg dåserne, de er forbundet spots i loftet
Dine tryk kontakter ( kontakt med fjeder ) Må ikke være forbundet med tændledning til spots. Spots må kun få strøm fra Dimmer puck. Den ledning kalder vi tændledning. Den ledning som skal styre Puck kalder vi mellem ledning. 
Så efterprøver du 1 tryk kontakt ad gangen, og tager mellem ledning ud af de andre trykkontakter. 
Altså brun i tryk kontakt og mellem ledning til nr. 1 klemme på puck. Når så fjeder sidder korrekt så kommer der kun signal når du trykker på kontakten. Og når den første virker går du videre til den næste kontakt.
Det kan være at fjeder sidder til forkerte side i kontakt ( kan rettes ved at flytte mellemledning) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar.
Skal jeg have en puck for hver kontakt? Jeg kan simpelthen ikke få det til virke for den kontakt pucken ikke sidder i.

Mine mellemledninger må være den grå og sorte på billedet af bagsiden af kontakten og tændledningen den brune. Jeg tror at elektrikeren har sat tændledningen forkert, hvis jeg forstår det rigtigt, så burde den sidde i den røde forbindelse. 

Jeg har prøvet at forbinde den sorte og grå direkte og her er ingen lys i spots, men forbinder jeg med brun og grå eller brun og sort, så er der lys i spots.

Jeg har taget et billede at hvodan jeg forbandt pucken da jeg fik det til at virke for den kontakt den var sat i. Jeg brugte den sorte mellemledning og fjernede den grå, men forbandt de to kontakter, som jeg har illustreret på min håndskitse herunder (så den grå ledning på min skitse var egentligt den sorte i stedet for.)
Hvis jeg trykker på den kontakt, som pucken ikke er tilsluttet, så kommer der fuld blus på spotsene, så et eller andet sker der, men pucken reagere ikke.

Hvad er det jeg misser her? 



Annonce
Prøv at montere fasen (brun) i den røde klemme i alle afbrydere. Mål om det er fase. Dernæst skal du finde den ledning fra hver afbryder, som er med spænding, når du påvirker afbryderen og spændingsløs, når afbryderen ikke er påvirket. Der skal kun være en ledning fra dæmperens klemme med pil og bølge. Den ledning finder du ved at sætte den til en fase, og se om der kommer lys i dine spots.
Du bør også skifte den blå ledning ud med en anden farve (blå er reserveret til nul). Den mangekorede brune bør også skiftes til en stiv ledning. 

fase
Du laver den fejl at du har alle kontakter monteret samtidig med at du prøver dig frem. Det medfører at du kan få lys i lampen på de mest underlige måder da du har 1/2 korrespondance kørende samtidig med din dæmper. 
Det eneste der må sidde i dine trykkontakter er de brune. 
Som det ser ud så skal den sorte have en samlemuffe ved den anden kontakt. Den skal alene i puck klemme med bølge linje.
Så skal den grå fra den anden kontakt også over i klemme 1 ( du gør det ikke nemmere for dig selv ved at bruge en stump blå ) 
Din korrespondance er tilsyneladende monteret helt korrekt. I den mest anvendte korrespondance system skal hverken tændledning eller fase sidde i den røde klemme. Der skal der sidde en ledning direkte til den anden korrespondance Vi kan kalde den mellem ledning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres hjælp, det lykkedes at få det til at virke :) Hvis andre skulle få brug for det så har jeg la vet en tegning over hvordan jeg har forbundet pucken og korrespondancen herunder.

Jeg tror det hele giver mening for mig også teoretisk nu, mange tak for jeres hjælp :) 
Det er fint, at du har fået det til at virke, men er der ikke en fejl på din tegning? Du har ingen forbindelse til dine spots. Skal den grå ledning, som er forbundet til bunden af korrespondanceafbryderen til venstre, ikke forbindes til dine spots?

fase
Jeg er enig med Fabrin. Fint at det virker men tegning svarer nok ikke til virkeligheden. Så det er det jeg har haft dig mistænkt for nemlig at du tegner et og gør noget andet.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis