Skylleprogram i vaskemaskine virke ikke

Hoover VHD9164ZD, Type F3M9, vaskemaskine (11 år). Maskinen har fungeret fint hidtil, men nu er der opstået problemer med pumpesystemet, når spildvand skal pumpes ud.
Ved brug af korte vaskeprogrammer, bliver spildevandet pumpet ud uden problem, men når jeg bruger lange programmer (med højere tempera­turer og mere vandforbrug) dukker der en advarsel op, som siger, at udpumpningssystemet er blokeret (error 3, no pump out), og vandet pumpes ikke ud.
Men det er ikke blokeret. Jeg har checket pumpen, afmonteret alle slanger til og fra denne og renset dem. Desuden har jeg kigget ind i karret via slangestudsen, men kan ikke se noget ud over, at der er noget kalk på varmelegemerne. Forsynings- og udpumpningsslange er uden knæk, og sidstnævnte sidder i rette højde over gulvet.
Jeg antager, at der kan være en kontrol-dims, som styrer vandniveauet, og som ikke rigtigt virker?
Det skulle desuden glæde mig, hvis en eller anden kan hjælpe mig med, hvordan man af- og genmonterer en valk, så man kan få et bedre kig ned i karret. Eller endnu bedre, hvis nogen kan oplyse, hvor jeg kan få fat i en service-manual (jeg har søgt på nettet, men uden held).
Mvh KurtC

vh Kurt
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens være føler for vandstand der er træg. Der er ofte skidt i enten slange eller trykkammer. 
Fra et sted i bunden af kar eller ud fra bundslange sidder der en ca. 30 mm tyk kammer hvorfra der går en tynd slange op ti niveau kontrol. Prøv at skille det ad og gør det hele rent også selve studs ind ved bundslange

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Elmand for hurtigt svar. Jeg har lokaliseret de angivne steder. I min Hoover er den tynde slange helt gennemsigtig, og den ser fuldstændigt ren ud. Men jeg prøver at fjerne slangen fra kammeret, så jeg kan se, om der skulle sidde noget skidt i sidstnævnte, som iøvrigt er indbygget i karrets yderside og dermed noget bøvlet at komme ind til.

vh Kurt
Er der ikke et filter bag en renselem et sted, som måske trænger?

Elektronikteknikeren
Du skal bare skille vandlåsen af og rense den.....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hej Gregersen
Jeg rensede som det første maskinens trævlesi. Dernæst samtlige slanger til og fra pumpen.

Hej Karl smart
Spildevandsslangen er efterset,og vandlåsen i kloaken fungerer fint.

mvh KurtC

vh Kurt
Annonce
Du skal afmontere og rense vandlåsen , det er der problemet er ................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har nu svært ved at se at det skulle være vandlås. Men tjek hvordan maskinen opfører sig ved at afmontere slangen og lade den pumpe ud i en spand. 
Sæbe rester og andet sidder ofte i det trykkammer du ser eller indgang til det trykkammer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand
Den tynde slange udgår fra en studs, som måske er trykkammeret. Sidstnævnte er indbygget i karret (se på fotoet, under den lidt rødlige betonvægt, den aflange firkant..... Studs og slange ses yderst til højre), Det er temmeligt sammenbygget, og nu er spørgsmålet, om den aflange firkant er trykkammeret.

Der er meget trangt, men jeg skulle nok kunne få den tynde, klare og helt rene slange af. Derpå kunne jeg prøve at rense, via studsen, med et stykke ståltråd. Men  jeg kommer til at ødelægge noget, som jeg ikke engang kan se.


vh Kurt
Hej Elmand

Det skulle have stået: ...men jeg kommer måske til at ødelægge ...

vh Kurt
Hej Elmand
Jeg har måttet lade sagen hvile et stykke tid, men er nu klar igen, men jeg har dog lige et spørgsmål.

Hvis jeg afmonterer den tynde slange og prøver at rense ind i trykkammeret med et stykke ståltråd sådan, som jeg tidligere skrev, kan jeg så komme til at ødelægge noget mekanik/elektronik derinde?

Jeg afventer lige dit svar, inden jeg går i gang.

I mellemtiden kan jeg prøve at lade maskinen pumpe ud i en spand.






vh Kurt
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis