Skylleprogram i vaskemaskine virke ikke

Hoover VHD9164ZD, Type F3M9, vaskemaskine (11 år). Maskinen har fungeret fint hidtil, men nu er der opstået problemer med pumpesystemet, når spildvand skal pumpes ud.
Ved brug af korte vaskeprogrammer, bliver spildevandet pumpet ud uden problem, men når jeg bruger lange programmer (med højere tempera­turer og mere vandforbrug) dukker der en advarsel op, som siger, at udpumpningssystemet er blokeret (error 3, no pump out), og vandet pumpes ikke ud.
Men det er ikke blokeret. Jeg har checket pumpen, afmonteret alle slanger til og fra denne og renset dem. Desuden har jeg kigget ind i karret via slangestudsen, men kan ikke se noget ud over, at der er noget kalk på varmelegemerne. Forsynings- og udpumpningsslange er uden knæk, og sidstnævnte sidder i rette højde over gulvet.
Jeg antager, at der kan være en kontrol-dims, som styrer vandniveauet, og som ikke rigtigt virker?
Det skulle desuden glæde mig, hvis en eller anden kan hjælpe mig med, hvordan man af- og genmonterer en valk, så man kan få et bedre kig ned i karret. Eller endnu bedre, hvis nogen kan oplyse, hvor jeg kan få fat i en service-manual (jeg har søgt på nettet, men uden held).
Mvh KurtC

vh Kurt
Hoover VHD9164ZD, Type F3M9, vaskemaskine (11 år)... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Inde i trykkammer er der ikke mekanik, så rensning med tynd ståltråd / piberenser vil ikke ødelægge noget. Men eventuel snavs skal jo ud så du må puste ned i slangen efter at denne er påmonteret. Eventuel med en mundfuld ren vand nogen gange. Så kan man tro på at snavs er pustet ind i maskinen.
Selve tryk switch som sidder i den anden ende af slangen tåler ikke ståltråd eller lignende.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Elmand

Det var et hurtigt og klart svar, tak. Jeg går i gang.

venlig hilsen KCHDAN

vh Kurt
Hej Elmand

Ja, det tager lidt tid alt sammen, men nu har jeg efterset og renset alle skylleslanger, skiftet skyllepumpen samt renset ind i trykkammeret, som du foreslog.
Men trods dette fungerer skyllesystemet stadig ikke, når der vaskes på 60 grader og derover.

Jeg fik aldrig prøvet dit råd med at lade maskinen skylle ud i spande. Det vil jeg så prøve nu, men jeg usikker på, hvor meget vand i alt, der pumpes ud, og dermed hvor store spande jeg skal have. Man  kan nemlig ikke se vandforbruget i brugsanvisningen .
vh Kurt C

vh Kurt
Der kommer ikke mere end 5-7 liter vand i alt efter hver skylning. Og du kan jo altid slukke maskinen hvis det er ved at tage overhånd. 

Hej Elmand
Tak for svaret. Jeg går i gang i dag. Sig mig, er formålet med at skylle ud i spande at finde ud af, om afløbsslangen sidder for højt noget sted, eller om der ikke er tryk nok i den?

mvh KurtC

vh Kurt
Annonce
Mit indlæg omkring at pumpe ud i spand kommer lige efter et indlæg som foreslår at det er vandlås der er stoppet. Det fremgår af mit indlæg der at det er for at kontrollere udpumpning når vandlås er ude af problemstillingen. 
Oftest når det er vandlås eller afløb så vil vandet stige op i vasken ovenover hvis maskinen er monteret på den måde. 

Hej Elmand

Tak for oplysningen. Jeg går i gang med det i dag, det smuttede i går.
vh KurtC 

vh Kurt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis