Beklædning med brædder og afstandslister

Jeg har en hal med udvendig beklædning af ståltrapezplader, og jeg er ved at indrette et værksted heri.

Jeg har fjernet al indvendig beklædning, da der var en (eller flere) mår, der har kværnet al den gamle isolering, og jeg har samtidig fjernet et par vinduer, der var rådne - og erstattet dem med andre vinduer andre steder.

Det betyder, at jeg nu har huller i beklædningen, da det ikke helt gik op med fjernede og tilføjede vinduer. 

Min ide er så at beklæde med fx douglas-brædder rundt om de nye vinduer og døre, for at give lidt forhåbentlig pæn kontrast til stålpladerne - og ja for at der ikke er huller naturligvis :)

Min første tanke var lodret 1 på 2 beklædning på de eksisterende vandrette lægter. Derefter isolering med 100mm rockwool med indbygget vindspærre mellem lægterne. 

Men nu læser jeg så i en anden tråd her på siden, at bør have afstandslister mellem beklædningen og brædderne. Det er fint nok, men  jeg vil nu så gerne have lodrette brædder - så hvordan løser jeg bedst det? 

Kan jeg eventuelt lade de inderste brædder i 1-på-2 beklædningen være smalle, så der i sig selv fungerer som lister? Eller er den anden måde at beklæde med brædder på, der vil være bedre?

Gode ideer modtages gerne, men vær obs på at jeg på sigt gerne vil beklæde mere af hallen med træ i stedet for de gamle stålplader, så jeg foretrækker umiddelbart at gå af træ-vejen :) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved 1 på 2 løsningen holder du afstand imellem de inderste brædder. Bruger du f.eks. 100 mm brædder kan de ligge med 70 mm afstand som så går igen yderst.
 På den måde får du lodrette udluftnings kanaler. Husk at afslutte i bund og top med musestop eller net. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er også korrekt men i omtalte tråd taler man om beboelse hvor man opbygger det med gips yderst imod brædderne eller vindpap.
Men du har et værksted og derfor ikke så konstant temperatur forskel fra inde til ude. Samtidig har du isolering direkte op imod din yder beklædning. Så hvis du ikke presser det meget imod så er der plads til at inderste bræt også tørre ud en gang imellem. Det er modvirker råd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ah ja, god pointe med at det selvfølgelig ikke er samme anvendelse! 

Ville det være en fordel at lade det inderste bræt være smallere, så det tørrer hurtigere ud? Jeg har fået tilbud på 25x150mm brædder, men jeg kan jo skære de inderste i halve, hvis det er.

Og er det bedst at give det træbeskyttelse eller ej? Regner med at lave det af douglas. 
asgerhallas skrev den 05-08-2022 19:20:58

Ah ja, god pointe med at det selvfølgelig ikke er samme anvendelse!

Ville det være en fordel at lade det inderste bræt være smallere, så det tørrer hurtigere ud? Jeg har fået tilbud på 25x150mm brædder, men jeg kan jo skære de inderste i halve, hvis det er.

Og er det bedst at give det træbeskyttelse eller ej? Regner med at lave det af douglas. 

 Hvis du istedet for alm 1 på 2 monterer dine 6” brædder med 1” mellemrum og dækker samlingen med et 2” bræt så får du en klassisk listedækket beklædning der er langt pænere en standardvaren.

Det bør have træbeskyttelse, men hvis ellers beklædningen er væk fra jorden skal det nok holde 15-20 år ubehandlet.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Men får jeg så ikke bare endnu mindre ventilation bag brædderne?
Jo du får mindre ventilation men ved værksted er der ikke så store chancer for kondens imod ydermur da man ikke regner det opvarmet til 22 grader konstant. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også