Isolering vs. ventilation.

På loftet af mit 60'er hus er mere musselort end isolering. Der er ingen dampspærre i huset og kun ventilation i gavlene mellem 4 lodrette mursten.På det oprindelige skiffereternit er monteret et ståltag. Der er ingen ventilation ved hverken tagfod eller rygning.
Under det oprindelige pin-up gips er et listeloft. Ja, huset har været ramt af utallige dårlige løsninger fra første spadestik...
Jeg har nok Rockwoll liggende til at kunne smide 200mm på de eksisterende ca 40mm.
Iflg. foreskrifterne skal jeg have min 2100cm2 ventilation og selvfølgelig helst tagfod/rygning. Mit spørgsmål er om jeg kan nøjes med at ventilere i gavlene med fx. 5000cm2? Jeg kan nemlig let gøre dette i udhænget fordelt på hele gavlsiden fra tagfod til kip.
Jeg er med på det er endnu en lappeløsning, men jeg har isoleringen liggende i forvejen.
Den oprindelige tanke var nyt tag, lofter og dampspærre samt blæse papirisolering ind. Dette vil jeg kunne lave for 100.000kr, men vil hellere bruge pengene andet sted..
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil sikker være ok med din løsning. Men hvis du kan lave udluftning i gavl udhæng så kan du vel også i udhæng langs sider. Du skal bare huske at skære isolering til så det er skråt langs tagfoden med 50 mm afstand op til tag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik,

Min største betænklighed er at efterisolere uden dampspærre, men håber det kan opvejes af den øgede ventilation.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg kan fjerne en mursten i ydermuren mellem hvert spær og derved få ventilation i tagfoden. Så kan jeg dog ikke fuge vindpap'et på netop ydermuren.
Alternativt kan jeg bore en række huller (12 x 20mm) i den lægte der ligger på ydervæggen og så støde vindpap op til denne.
Vedhæfter beskrivelse af Sund Loft, uden Dampspærre.
Ventilation er "alfa omega" for et sundt loft.
Er din loftbeklædning forholdsvis tæt?
Hvad er jeres normale fugtigheds % i huset, det har også betydning.
Har i f.eks. mange blomster, ligefrem a la et orangeri, ville jeg nok tænke i dampspærre.

Et meget usundt loft er a la det som jeg så, på den anden side af vejen:
Langs ved den ene gavl kunne man se ned i stuen, pga. en ca. 2 cm afstand mellem loftbeklædning og gavlmur.
Vanddråberne hang i lange guirlander på undersiden af asbestpladerne, resultatet var at asbestpladerne, flere steder var frostsprængt. 

God læselyst i vedhæftet beskrivelse.
Er der ikke udhængs brædder der kan laves sprække imellem.
Hvis du fjerner mursten så husk at indsætte net så du ikke for fugleredder på loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input.
Loftet ser pt. sundt ud til trods for den minimale udluftning. Man kan se der har været fugtigt inden der kom nyt tag.
Der er ‘åbent’ udhæng men det gamle skiffereternit ligger plant på en lægte der ligger på ydermuren. Så enten skal jeg bore huller i lægten eller fjerne en sten, men så kan jeg ikke fuge vindpladen (masonit?) på samme mur. 
Annonce
Hvor er den tidligere fugt kommet fra, utæt skifer eller nede fra?
Hvordan er ståltaget monteret oven på skiffertaget?
Hvor langt er der imellem gavlene?

Du risikerer at "skyde dig selv i foden" ved ikke at lave ordentlige ventilation ved tag-fod og kip/rygning.

Prøv at lave en skitse eller vedhæft foto på hvordan du vil monterer vindpladen, samt alm. foto kan sige mere end 100 ord.
Måske Erik eller mig kan komme med en " 3. " løsning.
Fugten er kommer ovenfra inden ståltaget blev monteret - tror jeg. Har været deroppe jævnligt det sidste års tid og virker meget tørt. Ser er nogle aftegninger på nogle lægter og fik St vide det er fra en tagvask og efterfølgende bemaling af skifferen.
Der er 14 m. mellem gavlene.
Jeg har vedhæftet et par billeder og håber teksten gir mening.
Skifferen ligger på en lægte direkte på ydermuren.
Vindpladen tænker jeg at sætte på lister som så skydes på siden af spær. Mod tagfoden tænker jeg at ligge i hjørnet mellem mursten og lægten på ydermuren.
I tagryggen bliver jeg nød til at lave en rille i den gamle skiffer tagryg og ventilation ud under metal rygningen. Det er det mindste problem.

14 m imellem gavle er meget langt når vi taler om ventilation. 
Det vil være godt at lave bred rille i eternit rygning og så have fugle stop klodser med udluftning. under stål eternit rygning
Det er jo tydelig at der er muret godt op imellem spær, og at der ikke er udhængs brædder under bjælker men over. 
Du kunne jo hugge øverste række sten væk, lave udhængs brædder op under spær udvendig med 0,5 - 1,0 cm afstand imellem, Eller fibereternit plader med 1 cm sprække inderst og yderst. 
Vindplade kan så være de Win Win plader som kan formes efter behov. Der skal ikke lister på spær .ved den type.
De bøjes og stikkes ned i hulmur uden for hulmurs isolering. Det gør ikke så meget om dele af hullet fra mursten dækkes af vindplade, blot du husker ca. 5 cm afstand fra vindplade/ isolering op til lægter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med Erik i at 14 m mellem gavlene, på ingen måde er tilstrækkeligt med kun ventilation i gavlene
Havde der været tale om 3-4 m, havde det været noget andet.

Den gamle isolering, helt ude ved tagfoden, hvor du ikke kan få fuld isoleringstykkelse, bør du erstatte med dit nye.

 Hvis/når du evt. sætter nye udhængsbrædder under spærene, så skal du ikke lave så megen  luftspalte, direkte op ad muren, at en mus kan komme igennem.
8 mm spalte plejer at være nok for en mus at komme igennem.
Så derfor max 5 mm spalte direkte ved/ op ad muren.
Dejligt med konstruktive input - mange tak!
Jeg har gjort mig de samme tanker. At fjerne én sten er mere end rigeligt. Det svarer til 4 gange minimumskravet. Dog har jeg læst at det er meget vigtigt at vindpladen fuges både langs spær men især ved tagfoden. Det vil være umuligt for mig at få den tæt på den ujævne mustensvæg med mørtel stikkende ud af fuger. Jeg kan tætningsmæssigt få et bedre resultat hvis jeg støder den op til den lægte der er flugter med ydervæggen som der er fuger op til og så fjerne et sikke af denne lægte i stedet, men lidt noget fusk...
I rygningen kan jeg lave 1cm sprække i hele længden på 14m, hvilket også er langt over minimum. Dog skal jeg i så fald skære i asbesten...
Hvad tænker i om at bruge hårde a-bats som vindplade?
Jeg har masonit liggende som jeg først havde tænkt at bruge.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis