Træskelet til gavlvindue

Hej Alle

Hvad er fremgangsmåden til at lave et træskellet til et gavlvindue der dækker hele gavlen  (minus skunk)?

Vi har på første sal en gavl, hvor vi vil fjerne beklædning og erstatte det med vinduesparti til kip (undtagen skunkrum). Der er tale om en gavl bestående af en let ydervæg med træbeklædning ude og inde. Loftet er med hanebåndsspær så der burde være intet bærerene på gavlen. Det sidste tagspær ud til gavlen ligger ved den indvendige træbeklædning, der er dermed en 25-30 cm ud til ydersiden af gavlen hvor vinduet skulle stå. Jeg kan se, at grundet beliggenheden af det sidste tagspær, så er træskelet der bærer gavlbeklædning blot monteret på taglægterne der forsætter ud i tagudhænget. 

Hvilken fremgangsmåde skal jeg følge for at montere en ramme til det nye gavlvinduesparti? Her tænker jeg på hvor tømmeret/spærene skal monteres på (taglægterne?) og hvilke størrelse træ jeg skal bruge.

Min egen tanke var at spær/tømmer til træskelet skulle følge tagets hældningen og monteres på taglægterne, og så dreje lodret ned ved skunkrummet. Størrelsen på rammen skulle svare til en dybde der passer med skråvæggens dybde (afstand fra taglægte til indersiden af beklædning, ca. 25 cm) og en bredde der svarer til karmen på vinduet (12.6 cm). Men jeg er tvivl om hvordan jeg skal skrue det fast.

Tak på forhånd.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Spørgsmål til en klog murer
    Lav-Hus (læst 411 gange)
  2. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 59902 gange)
  3. Elkomfur i almindelig stikkontakt
    Hårde hvidevarer (læst 170 gange)
  4. For højt vandtryk - toiletvand løber ud
    Lav-Hus (læst 225 gange)
  5. BMC 1500
    Bådmotorer (læst 186 gange)
  6. Udendørs dørbeskytter til bilen
    Lav-Hus (læst 205 gange)
  7. Stikkontakt tilsluttet forkert?
    Belysning (læst 184 gange)
  8. Døråbning uden karm - hvordan?
    Lav-Hus (læst 151 gange)
  9. Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?
    Lav-Hus (læst 121258 gange)
  10. Fejlsøgning på Wirsbo gulvvarme samt gennemgang af installation
    Lav-Hus (læst 254 gange)
Foreslået video

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis